نکات قالی بافی

1ـ بهترین مواد مرغوب را با آگاهی از نوع جنس و نوع رنگ مواد اولیه انتخاب كنند. انتخاب مواد نامرغوب، زحمات و زمان از دست دادن است.

2ـ با علم و آگاهی بر نوع نقشه، نقشه‌های كامل و بدون اشكال در نقطه گذاری و رنگ و حفظ اصالت و با توجه به مشتری بازار آن را انتخاب كند.

3ـ بافنده در نقشه‌های یک چهارم یا یک دوم  توجه كامل به تمام حاشیه را داشته باشد كه طراح (در نقشه های یک چهارم ویک دوم حاشیه را كامل كشیده و  رنگ آمیزی و نقطه گذاری كرده باشد.

4ـ بافنده سعی كند از ابزار قالی بافی بدون نقض و اشكال و متناسب با رجشمار فرش استفاده كند.

6ـ بافنده با نظم و نظافت لازم، كار تمیز و بافت بدون اشكال خواهد داشت.

7ـ در موقع چله كشی به نكات زیر بسیار توجه كنیم :

ـ كشش یكدست چله‌ها

ـ منظم بودن چله‌ها

ـ دقیق در وسط دار چله كشی كردن

ـ توجه به مناسب بودن دار

ـ بدون نقض بودن دار قالی

ـ توجه به ابعاد دار متناسب با نقشه

ـ كنترل تعداد گره‌ها در هر 7 سانتیمتر را داشته باشیم.

8ـ برای دوری از اشتباه در شمارش رج قالی  كه معایب خلوت بافی و غلط بافی و سردرگمی بافنده و بهم خوردن نظم زیبای فرش را به همراه دارد لطفاً با اولین گره بر رجشمار فرش با مداد در انتهایی‌ترین قسمت طرف راست یا چپ نقشه علامت گذاری كنیم.

9ـ با صبر و حوصله و توكل برخدا گره ها را بافت كنیم. در صورت خستگی، بیماری و بی حوصلگی از نشستن پای دار قالی جلوگیری كنیم.

10ـ بعد از هر 10 سانتیمتر بافت اندازه گیری دو طرف عمودی قالی و اندازه افقی و عرضی قالی را داشته و در یك دفترچه مخصوص قالی بنویسیم.

11ـ به موقع و منظم و مستمر و دقیق و موثر این كار را انجام بدهیم  كه مهمترین كار بافنده است.

12ـ در هنگام چرخاندن چله ها در تركی باف سعی كنید از چسب‌های كاغذی بر روی چله ها در بالا و پائین به صورت  به اضافه  استفاده كرده تا هنگام چرخاندن چله ها، از روی هم رفتن و نامرتب شدن چله ها جلوگیری شود. بعد نخ را باز كرده تا راحت اقدام به چرخاندن قالی كنیم.

13ـ مراحل پایانی قالی را مانند ابتدای قالی با حوصله و به ترتیب انجام دهیم. وقتی بافت تمام شد اول گلیم‌بافی بعد زنجیره بافی را   انجام می دهیم.

14ـ بعد از اتمام قالی و برای بریدن قالی تولید شده از دار قالی سعی كنیم به نكات زیر توجه كنیم:

ـ 15 تا 20 سانتیمتر روی چله ها را به وسیله خط‌كش علامت گذاری كرده.

ـ پیچ‌های دار بر روی سردار را از دو طرف برابر شل كرده تا حجم كشش چله‌ها كم شود، سپس 5 سانت 5 سانت از وسط و از طرف چپ و از طرف راست قیچی بزنیم تا كم كم قالی از دار جدا شود.

ـ مواظب باشیم ازطرف راست به طرف چپ قیچی زدن چله‌ها برابر با عیب لوچه شدن درقالی است. یعنی یكی از گوشه‌های قالی بلند تر از سایر گوشه‌های آن باشد و از ارزش قالی می كاهد.

30 پاسخ
  1. خانم مجدی نسب
    خانم مجدی نسب گفته:

    سلام خانم معینی خدا کنه وقتی اسممو می بینی نگی وای باز هم سئوال داره باور کن حسابی بهم ریختم ولی باز هم بخدا توکل کردم وتصمیم گرفتم دوباره مزاحمتو ن بشم همانطوری که قبلا براتون نوشتم بعد چرخیدن قالی پود کشی نازک اصلا انجام نمیشه خودم فکر می کنم بین نخهای جلو وعقب فاصله زیاد شده این در حالیست که قبلا با همین نخ پود کشی میکردم بازهم لطف کن مرا راهنمایی کن ایا بنظرتون جله کشی بهم ریخته بازهم سپاسگزارم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      خوشحال می شم هر کاری از دستم برمیاد براتون انجام بدم تا مشکلتون حل بشه.
      مزاحم نیستین.هر وقت سوال داشتین،بپرسین.برای پاسخ گویی در خدمتم.
      وقتی بعد از چرخوندن قالی،نخ های چله رو در سر دار بررسی کردین و دیدین که هیچ نخی روی هم قرار نگرفته و همه نخ ها سر جای خودشه،پیچ های سر دار رو سفت می کنید و بافتن رو ادامه می دین.پس اگه نخ های چله در سر دار مرتب هستن دیگه همه چی درسته و جای نگرانی نداره.طبق معمول بافتن رو ادامه بدین و بعد از 3 یا 4 رج،پود نازک بزنید.به اندازه 2 یا 3برابر عرض چله،نخ پود نازک بردارین و شروع کنین به پود کشی و با نوک دفه خوب بکوبین تا کامل نخ پود نازک در بین تارها جای بگیره.
      احتمالا چوب هاف به قسمتی که می بافین خیلی نزدیکه.چون هر چه قدر فاصله چوب هاف به رجی که درحال بافت هستین نزدیک باشه،فاصله بین تارهای زیر و رو زیاد می شه و پود کشی کمی سخت می شه.
      اصلا نگران نباشید.چون قالی رو تازه چرخوندین و فاصله چوب هاف با زمینه بافت،تغییر کرده،احساس می کنید که پود کشی و فاصله تارها مثل گذشته روان نیست.چند رج ببافین.روال کار دستون میاد و همه چیز دوباره براتون عادی میشه.
      پیشنهاد می کنم حتما اول بررسی کنید اگه تارها مرتب هستن و جابجا نشدن،نخ پود نازک رو 2 یا 3 برابر عرض چله اندازه بگیرین و به خوبی دفه بزنید تا در بین تارها جای بگیره.بعدش فاصله چوب هاف رو با جایی که در حال بافتن هستین،بررسی کنید.اگه دارتون جا داره،چوب هاف رو هل بدین سمت بالای دار تا اونجایی که ممکنه فاصله چوب هاف با بافت بیشتر باشه .
      موفق باشید.

      پاسخ
  2. خانم تبریزی
    خانم تبریزی گفته:

    سلام خانم معینی تعرفه فروش گلیم های دستبافمون به چه صورت هست و به کجا باید مراجعه کنیم.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      از قیمت های گلیم،اطلاعات دقیقی ندارم اما می دونم گلیم فرش ها در بازار قیمت های خوب و بالایی دارن.پیشنهاد می کنم گلیم های دست بافتون رو ببرین اتحادیه فرش فروشان و بفروشین.مغازه ها خیلی ارزون برمیدارن.به طور کلی باید زرنگ باشین و بتونین بازار پیدا کنین.
      موفق باشید

      پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      برای بافت قالیچه یک در یک متری،با نخ خامه،6کیلو لازم هستش.
      برای بافت تابلوفرش 40در60سانتی،دو کیلو نخ مرینوس لازم هستش.
      با این اطلاعات میتونید خودتون تناسب ببندین و تقریبا میزان نخ مصرفی رو برای هر چند متری حدس بزنید.

      پاسخ
  3. خانم قاسمی
    خانم قاسمی گفته:

    سلام وقت بخیر ممنون از همکاری شما
    من میخوام روی فرشم اسمموم ببافم نظرتون چیه و چجوری انجام بدم؟
    ممنون از شما

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما
      ممنون از حضور گرمتون در وب سایت قالی بافی.یه عدد کاغذ شطرنجی میلی متری از مغازه لوازم تحریری بخرین.در قسمتی از فرشتون که میخواهین اسمتون رو ببافین،تعداد تارها رو بشمارین.متناسب با فضایی که برای بافت اسمتون اختصاص دادین ،روی کاغذ شطرنجی مربع مربع رنگ کنید و طرحی به شکل شطرنجی بکشین.هر مربع معادل یک گره هستش.هر گره هم نیاز به دو تار داره.به عنوان مثال اگه روی دار،50تا تار رو در نظر گرفته باشین میشه 25گره در عرض که معادل 25مربع در طرح شطرنجی که کشیدین هستش.ارتفاع هم متناسب با رجشمار به دست میاد.به عنوان مثال اگه رجشمار 40باشه یعنی هر 7سانت شامل 40رج هستش.
      امیدوارم براتون مفید واقع شده باشه
      موفق باشید

      پاسخ
  4. خانم قاسمی
    خانم قاسمی گفته:

    مرسی عزیزم خیلی لطف کردین ممنون از وقتی که گذاشتین خوشحالم که فردی مث شما رو در عرصه ی هنر داریم

    پاسخ
  5. خانم قاسمی
    خانم قاسمی گفته:

    درودی دوباره
    میخواستم نظر شما رو در رابطه با پیاده کردن فرش از روی دارو بدونم
    اصول قیچی زدن رو میدونم افرادی معتقدند قبل از قیچی زدن دارو شل کنی بهتره و افرادی دیگر بر این معتقدند که نیازی به شل کردن نیست من از هر دو روش استفاده کرده ام اما باز میخواستم نظر شما رو بدونم
    سپاس از همکاری شما دوست عزیز

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما
      ممنون از حضور گرمتون در وب سایت قالی بافی.خدمتتون عرض شود که قبل از قیچی کردن،لازم نیست پیچ سر دار رو بچرخونید و تارها رو شل کنید.فقط اصول قیچی کردن رو که هر 5 سانتی متر باید انجام بدین، رعایت کنید تا عیب سرکجی به وجود نیاد.
      موفق باشید

      پاسخ
  6. ریحانه خانم
    ریحانه خانم گفته:

    با سلام و احترام خدمت خانم مهندس معینی
    ببخشید من یه سوال داشتم، اینکه من یه دار با رجشمار21 چرخشی دارم و میخاستم یه قالیچه با طول 70 و عرض 1متر ببافم، خاستم بدونم چطور باید عرض رو محاسبه کنم که دقیقا 1متر در بیاد. برای دار چرخشی چطور ارتفاع رو محاسبه میکنن. ممنون از سایت خوبتون.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما بانوی گرامی
      رجشمار 21یعنی در هر 7سانتی متر، 42عدد تار چله کشی انجام شده باشه. طبق نقشه بشمارین چند عدد مربع کوچک در عرض وجود داره. تعدادش رو ضربدر2کنید، تعداد کل تارها برای چله کشی به دست میاد. سپس اگه خواستین رجشمار21چله کشی کنید، باید در هر 7سانتی متر، 42عددتار جای بدین و چله کشی انجام بدهید. برای محاسبه ارتفاع رجشمار21 هم هر 7سانتی متر شامل 21رج میباشد.
      خدمتتون عرض شود که رجشمار 21خیلی درشته یعنی تارها با فاصله زیاد هستن. توجه کنید که باید با نخ خیلی ضخیم ببافید. اگه با پشم گوسفند ایرانی میخواهید ببافین، نخ چله 18لا خوبه و با رجشمار30چله کشی انجام بدهید. یعنی هر 7سانتی متر، 60عدد تار چله کشی کنید.
      اول نقشه قالی رو تهیه بفرمایید. موقع خریدن نقشه نگاه کنید در عرض چند تا مربع کوچیک داره. به عنوان مثال شمردین تعداد مربع های کوچیک شد 300عدد. حالا300رو ضربدر2میکنید میشه600. یعنی باید 600عدد تار چله کشی کنید. حالا رجشمار را باید متناسب با شماره نخ چله و نخ بافت به دست بیارین. اگه نخ چله18لا داشتین، رجشمار30مناسب هستش. بنابراین در هر 7سانتی متر 60عدد تار چله کشی انجام میدهید. برای محاسبه اندازه عرض کارتون میتونید در این مثال، 600رو ضربدر 7کنید سپس تقسیم بر 60 کنید که میشود 70. یعنی 70 سانتی متر باید چله کشی کنید و در هر 7سانتی متر 60 عدد تار قرار داشته باشه.
      میتونید موقع خرید نقشه، از فروشنده هم بخواهین راهنمایی کنه به اندازه ای که میخواهین، نقشه بده. و یا همون طور که بالا توضیح دادم، بگردین محاسبه کنید نقشه شطرنجی با تعداد خونه های مناسب کارتون باشه که طول و عرضش متناسب با رجشمار و نوع نخی که میبافید تناسب داشته باشه.
      امیدوارم توضیحاتم براتون مفید واقع شده باشه
      موفق باشید

      پاسخ
  7. مریم خانم
    مریم خانم گفته:

    سلام خانم معینی
    میبخشید شاید سوالم مرتبط با سایت نباشهاما برام مهم هستش به همین خاطر میپرسم
    آیاشما مدتی رو در شهرک سبزدشت تدریس میکردین؟ حدودا 8 سال پیش.
    من استادی داشتم به نام شماخیلی وقته ازشون بیخبرم.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما بانوی بزرگوار
      ممنون از حسن توجهتون.
      خدمتتون عرض شود که من ساکن استان زنجان هستم. در جایی که فرمودین، تدریس نکردم.
      موفق باشید

      پاسخ
  8. مهناز خانم
    مهناز خانم گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما بانوی بزرگوار
    منتابلو فرشم ورکشی کردم اما الان وقتی فزش با دفه می کوبم فرشم سر می خوره نمی دونم باید چیکار کنم لطفا راهنماییم کنید ممنونم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما بزرگوار
      پیچ سره دار رو محکم بپیچین تا تارها سفت بشن. چون چوب تسمه رو از لای تارها کشیدین بیرون تا فرش رو بچرخونید، بخاطر همون طبیعی هستش که موقع دفه کوبیدن کمی فرش حرکت می کنه. حرکت فرش ایرادی نداره فقط دقت کنید یکنواخت دفه بکوبین تا فرش که حرکت می کنه، یک نواخت بچرخه و کج نشه. اگه هم کج شد، با میزان شدت ضربات دفه، کنترل کنید فرشتون صاف باشه.

      پاسخ
      • مهناز خانم
        مهناز خانم گفته:

        اخه من به من گفتن اگر زیزش چوب بذارم بالاشو با لوله ببندم دیگه حرکت نمیکنه.!!!
        منم بلد نبودم گفتم از شما بزرگوار بپرسم که امکانش هست پایینشو با چوب ببندم یا بالاشو چطوری با لوله ببنذم؟؟؟؟!!

        پاسخ
        • moeini
          moeini گفته:

          پایین فرش که نمیشه چوب گذاشت. لوله گذاشتن بالای دار هم باعث سفت شدن تارها میشه. همون کاری که گفتم یعنی پیچ سره دار رو میچرخونید تارها سفت می شن دیگه موقع دفه کوبیدن، فرش کمتر حرکت می کنه

          پاسخ
  9. نسترن خانم
    نسترن خانم گفته:

    با سلام خانوم معینی یه سوال دارم از حضورتون من فرشمو تا نصف بیشتر بافتم الان دارم مشکل پیدا کرده دائما پیچ سمت چپ دارم شل میشه و فرش به سمت پایین حرکت میکنه پیچم عوض کردم اما میگن مشکل از جای پیچ باعث میشه پیچ خورده شه الان که فرشمو بیشترشو بافتم امکانش هست دیگه دارشو عوض کنم؟؟؟چیکار کنم فرشم داره خراب میشه خیلی اعصابمو خورد کرده با کلی زحمت بافتمش 350رج بافتم الان 300رج ددیکه مونده تو رو خدا کمکم کنید.ممنون

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما بزرگوار
      اینکه بخواهید دار فرشتون رو الان عوض کنید، ممکن نیست.
      بهتره دار رو به آهنگری یا کارگاه جوشکاری نزدیک محل زندگیتون ببرین تا اگه امکان داشت، قسمت جای پیچ دارتون رو یه جوری تعمیر کنن.
      حتما حواستون باشه که روی فرش و تارها رو بپوشونید، کار جوشکاری خرابش نکنه

      پاسخ
  10. پری
    پری گفته:

    سلام
    من مقداری نخ از تابلوفرشم اضافه اوردم میخوام با این اضافه ها ی طرح قشقایی بزنم میشه راهنماییم کنید که نقشه شطرنجی این طرحها رو میتونم از کجا پیدا کنم و چقدر نخ لازم دارم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


پنج − = 0