آموزش چله کشی

دانلود فیلم آموزش چله کشی

تعریف چله(تار):

عبارتست از یکسری نخ های عمودی که به موازات هم روی سردار و زیر دار قرار می گیرند و در بیشتر موارد جنس آن از پنبه و در بعضی موارد از ابریشم و پشم است. پنبه به علت اینکه نسبت به پشم از مقاومت بیشتر و کشش کمتری برخوردار است ترجیح داده می شود. در موارد ی که رجشمار فرش بالا است و ما باید از نخ چله نازک استفاده کنیم و پنبه نمی تواند در مقابل فشار حاصل از کشش تارها مقاومت کند ما باید از چله ابریشمی استفاده کنیم.تار نقش پی را برای قالی دارد و زمینه بافت را تشکیل می دهد و عمل بافت بر روی آن انجام می شود.

روش محاسبه تعداد تارهای مورد نیاز برای چله کشی:

بر حسب اینکه نقشه از نظر اندازه چه نوعی باشد روش محاسبه متفاوت است.در اینجا ما قصد داریم آموزش نحوه محاسبه تعداد تارهای مورد نیاز برای نقشه 2/1 را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

نقشه های 2/1 :

در مورد این نقشه ها برای بدست آوردن تعداد تارهای مورد نیاز ابتدا تعداد خانه های عرضی نقشه را می شماریم در 2ضرب می کنیم تا تعداد کل خانه بدست آید سپس تعداد کل خانه ها را در10ضرب میکنیم تا تعداد کل گره ها بدست می آید. سپس عدد بدست آمده را در 2ضرب می کنیم تا تعداد تارها بدست آید. در نهایت با تعداد تارهای مورد نیاز برای شیرازه جمع می کنیم.

مثال: اگر نقشه ای در دست داشته باشیم که تعداد خانه های آن 30باشد برای محاسبه تارهای مورد نیاز به صورت زیر عمل کنیم.(در مورد کناره پیچ ها برای هر طرف 4تار در نظر گرفته باشد.)و با توجه به اینکه گره وسط مشترک است 1گره از کل گره ها کم می کنیم.

 تعداد کل خانه های بزرگ نقشه                           60=2×30

تعداد کل گره ها                                           600=10×60

تعداد تارها                                                    =2×600

تعداد تارها به اضافه تعداد تارهای                       1208=8+1200

تعداد کل تارهای مورد نیاز                                1206=2-1208

نحوه چله کشی ترکی:

دو عدد نخ  را تهیه نموده که موازی عرض دار به راست رو ها بسته می شوند و به آن نخ ها نخ زه می گویند. اولی را در حدود 30سانتیمتر بالاتر از زیر دار و دومی را با فاصله 30 سانتیمتر بالاتر از آن به طور افقی و موازی عرض دار به راست روها گره می زنیم .طول زهوارها باید بلند تر از عرض دار باشد تا بتوان به راحتی آنها را به راست روها گره زد. البته لازم به ذکر است که در روش چله کشی ترکی به دو نفر نیاز داریم تا چله کشی دقیق و بدون نقص کشیده شود.بعد از اعمال فوق نخهای چله را به صورت گلوله (توپک)در می آوریم سپس نفر اول سر گلوله (توپک) نخ چله را به اولین محل علامت گذاری شده در روی زیر دار گره می زند و با توجه به اینکه بخواهیم تعداد شیرازه ها فرد یا زوج باشد. نخ چله را از رو یا زیر زهوارها رد می کنیم به عبارتی اگر بخواهیم تعداد شیرازه ها فرد باشند از روی نخ اول و از زیر نخ دوم عبور می دهیم و اگر بخواهیم تعداد شیرازه ها زوج باشند از زیر نخ اول و از روی نخ دوم عبور می دهیم. سپس گلوله را به نفر دوم که بالاتر ایستاده است تحویل می دهیم و نفر دوم به نوبه خود گلوله را از اولین محل علامت گذاری شده از روی سردار عبور می دهد. و از پشت دار آن را به شخص اول در پایین دار واگذار می کند و این شخص در این مرحله نخ چله را بر عکس مرحله قبل از روی نخ های زه عبور داده و این عمل آنقدر تکرار می شود تا چله های مورد نیاز روی سر دار و زیر دار بطور مساوی و یکنواخت و با کشش یکسان تنیده شود. در واقع چله ها در فاصله بین زهوارها حالت ضربدر یا زیگزاگ پیدا می کند. پس از اعمال فوق به جای نخ اول یک تسمه چوبی و بعبارتی چوب مهار را رد می کنیم تا عمل گلیم بافی و زنجیره بافی روی آن انجام شود و به جای نخ زه بالائی چوب هاف را قرار می دهیم.

اندازه فایل: 18mb

قیمت:15۰۰۰ تومان

جهت خرید این فایل  دکمه‌ی “خرید” را بزنید. بعد از پرداخت از درگاه بانک صادرات، لینک دانلود به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد و همین طور می توانید مستقیما فایل را دانلود نمایید .

RIAL 480,000 – خرید

نکته : جهت دانلود راحت تر از Download Manager استفاده کنید تا در صورت قطع شدن ارتباط در طول دانلود بتوانید روند دانلود را مجدداً ادامه دهید. ضمناً لینک دانلود به مدت ۳ روز معتبر خواهد بود

92 پاسخ
  1. خانم مقدم
    خانم مقدم گفته:

    سلام!
    میشه لطف کنین نه بر اساس شماره، بر حسب میلیمتر ضخامت تارهای چله رو بفرمایید! (خیلی مهمه!)
    (فرضا برای رجشمار ۳۰)

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      در رجشمار ۳۰ فاصله گره ها تقریبا ۲٫۳ میلیمتر است و فاصله هر نخ می شود حدود ۱٫۲ ولی ضخامت نخها بستگی به جنسی دارد که استفاده می کنید .
      فکر کنم حدود نیم میلیمتر باشه یا کمتر

      پاسخ
  2. خانم نعمتی
    خانم نعمتی گفته:

    سلام.
    خیلی ممنون از توضیحات کامل تون
    فقط خواستم بدونم برای چله کشی ترکی تابلوفرش دقیقا زیر دار باید ۷ سانت ۷سانت سیه بندی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟
    چون من ی تابلو فرش داده بودم برای چله کشی ۷/۵ سانت جدا کرده بود

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      اینقدر تفاوت اشکال نداره اگر منظم باشه زیاد سخت نگیرید. توجه داشته باشید که بالای دار رو کمتر نگیرید چون باعث جمع شدن فرش در ادامه خواهد شد حتی بعضی افراد پیشنهاد می کنند که بالای دار رو کمی بیشتر بگیرید.

      پاسخ
  3. سارا خانم
    سارا خانم گفته:

    در چله کشی ترکـی، از سمت راست شروع به چله کشی کنیم یا از سمت چــپ؟

    آیا مهم است که اولین نخ چله کشی از زیر نخ اول و روی نخ دوم و یا به عکس رد کنیم؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      از سمت چپ یا راست فرقی نمیکنه.اگه خواستین تعداد تارهایی که برای شیرازه در نطر بگیرین،زوج باشه،باید اولین نخ چله از زیر نخ اول و روی نخ دوم رد کنید ولی اگه خواستین تعداد تارهایی که برای شیرازه در نطر بگیرین،فرد باشه،برعکس انجام میدین یعنی اولین نخ چله از رو نخ اول و زیر نخ دوم رد می کنید.

      پاسخ
  4. خانم مرشدی
    خانم مرشدی گفته:

    سلام من یه نقشه بزرگ خریدم برای چله کشیش اول همه تار و دور دارم تابوندم بعد با قلاب زیرو رو رد کردم کارم درست بود دیگه نه؟
    الان می خوام زنجیره بزنم زنجیرم درست در نمیاد همش رو هم می فته بذای چیه ؟می شه برای چوبی که جای نخ پایینی گذاشتم باشه پوبی که زیر زنجیره قرار می گیره رو می گم.
    مرسی از لطفتون

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ممنون که از سایت قالی بافی بازدید کردین.
      عرض شود که شما به حالت معکوس کار چله کشی رو انجام دادین.درسش این هستش که اول به راست روها نخ تسمه و نخ هاف وصل کنین بعد توپ نخ چله را از زیر نخ تسمه و روی نخ هاف رد کنین و برای تار بعدی به عکس عمل کنین یعنی از روی نخ تسمه رد کنین بعد از روی نخ هاف رد کنین و الی آخر…فیلم آموزش چله کشی در سایت قرار دادم.می تونین با مشاهده فیلم،کاملا نحوه صحیح چله کشی آشنا بشین.
      در مورد زنجیره بافی هم خدمتتون عرض کنم که فیلم آموزشی زنجیره بافی در سایتم قرار دادم.میتونینی با مشاهده فیلم،نحوه زنجیره بافی رو هم یاد بگیرین.
      بعد از این که چله کشی انجام دادین،یاید چوب تسمه را در پایین دار قرار بدین و بعد زنجیره را بالای چوب تسمه ببافین.فیلم نحوه وارد کردن چوب تسمه هم در سایتم قرار دادم.میتونین خرید و مشاهده کنین.

      پاسخ
  5. خانم امینی
    خانم امینی گفته:

    سلام، من در چله كشي تركي به يك مشكل برخوردم در سمت راست دار حدود ده سانت از چله كشي سفت تر از بقيه است اين طور كه شنيدم باعث پايين افتادگي ميشه الان حاشيه پايين رو بافتم بايد چكار كنم كه تابلو فرشم معيوب نشه؟ ممنونم اگه جوابم رو بديد.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ممنون از حضور گرمتون در وبسایت قالی بافی.
      قسمت بالای دار،سمت چپ و راست،دوتا پیچ هست که با پیچوندن اونها میتونینن سفتی و یا شلی تارها رو تنظیم کنین.شما پیچ سمت راست دار رو کمی بپیچین تا تارها شل بشن.انشاالله موفق باشین.
      باز هم اگر سوالی داشتین ما برای پاسخگویی درخدمتیم.

      پاسخ
  6. مريم خانم
    مريم خانم گفته:

    سلام، اگه موقع چله كشي تركي دو تار كنار هم جفت بشن چكار بايد كرد. منظورم اينه كه هر دو تار كنار هم از روي زه پايين و از زير زه بالا رد بشن يا بر عكس.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      اگه بعد از اتمام چله کشی،متوجه شدین که دوتا تار کنار هم زیر هستند و یا برعکس دوتا تار کنار هم رو هستند،میتوانید برای رفع این مشکل،به اندازه عرض چله از نخ چله بردارید سپس با استفاده از سیخ،نخ را یکی درمیان از میان تارها عبور دهید تا شکل زیگزاگ به درستی در چله کشی درست شود.
      البته این کار دقت بسیار بالایی می خواهد.اگر مهارت کافی ندارین،بهتر است که دوباره چله کشی کنین.
      موفق باشید

      پاسخ
      • خانم امینی
        خانم امینی گفته:

        سلام، ميشه يكي از تارها رو حذف كرد به طوري كه يكي از تارها رو بريده و دو سر اون رو زير دار محكم گره زد.

        پاسخ
        • moeini
          moeini گفته:

          سلام
          بله میشه اما باید جای اون تار رو خالی نذارین.یعنی وقتی تاری که اشتباه چله کشی شده، قیچی کردین و دوسرش رو پایین دار محکم گره زدین،به جاش به اندازه هر چند تا تار که باز کردین،چله کشی کنین.

          پاسخ
  7. خانم عابدینی
    خانم عابدینی گفته:

    سلام
    ایام فاطمیه تسلیت باد
    من هم امروز دانلود کردم و امیدوارم بتونم قالی بافی رو شروع کنم .
    ممنون از فیلمهای آموزشی تون.
    موفق باشید

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما
      فرا رسیدن ایام فاطمیه رو تسلیت میگم.سپاس از خریدتون.انشاءالله قالی های زیبایی با دستان هنرمند شما بافته میشه.
      پاینده باشید

      پاسخ
  8. خانم سادات
    خانم سادات گفته:

    درود بر شما، دوست عزیز میشه لطفا مراحل پایانی جدا کردن فرش رو از روی چله و در حقیقت مراحل پایانی تابلو فرش رو در قالب فیلم آموزشی برای دانلود قرار بدید. سپاسگزارم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ممنون از حضور گرمتون در وبسایت قالی بافی.طبق خواسته شما،فیلم آموزش نحوه قیچی کردن و پایین کشی قالی از روی دار رو آماده کردم و در بخش فیلم های آموزشی برای دانلود قرار دادم.
      امیدوارم براتون مفید واقع بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام سال نو مبارک!
      ممنون از حضور گرمتون در وبسایت قالی بافی.
      سپاس از حسن توجه شما دوست عزیز سلامت باشی.
      انشاالله هر جا هستین دلتون شاد و لبتون خندون باشه.

      پاسخ
  9. خانم جوینده
    خانم جوینده گفته:

    عذرمیخوام درگاه پرداخت برای خریدفیلم چله کشی برای من نمیادلطفاراهنمایی کنید،باتشکر

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      جهت خرید،روی دکمه خرید کلیک کنید.سپس دوتا مستطیل نمایش داده می شود که باید نام و نام خانوادگی همراه با آدرس پست الکترونیکی خود را وارد کنید.در ادامه روند خرید بدون هیچ مشکلی انجام می شود.اتحمالا مرورگری که استفاده می کنید،دکمه خرید را نمایش نمی دهد.لطفا نوع مرورگرتون رو عوض کنید و دوباره وبسایت رو باز کنید.البته بعید می دونم چون خودم با اکثر مرورگرها تست کردم بدون هیچ مشکلی خرید انجام میشه.به نظرم اون زمانی که شما قصد خرید داشتین،سرعت نت پایین اومده بوده و به درستی،وبسایت لود نشده که بتونین دکمه خرید رو مشاهده و خرید کنین.اگه چند دقیقه بعد دوباره سایت نگاه کنید،می بینید که به راحتی می شه خرید کرد.
      لطفا آدرس ایمیلتون رو بررسی کنین.برای شما لینک دانلود فیلم اموزش چله کشی ارسال کردم.
      موفق باشید.

      پاسخ
  10. خانم سادات
    خانم سادات گفته:

    سلام من از شما فیلم چله کشی رو خریدم اما برام دانلود نمیشه خرید هم با موفقیت بوده نمیدونم چرا لطفا راهنمایی کنین فکر نمیکنم که سر کاری بوده باشه؟؟؟!!!!!!

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام سال نو مبارک
      ممنون که از سایت قالی بافی خرید کردین.شما با موفقیت مراحل خرید رو انجام دادین و لینک دانلود به آدرس ایمیلتون هم ارسال شده.
      خدمتتون عرض شود که هیچ چیزی در سایت قالی بافی سرکاری نیست و کاربرها می تونن از سایت فیلم آموزشی خرید کنن دانلود و مشاهده کنن.ما هم هر زمان سوالی داشتین،برای پاسخ گویی در خدمتیم.
      احتمالا سرعت دانلود اینترنت شما در زمان خرید،کمی پایین بوده و باعث شده که نتونین همون لحظه دانلود کنین.همچنین لینک دانلود به آدرس ایمیل شما هم ارسال میشه و شما تا سه روز مهلت دانلود دارین.در کامپیوتر فیلم های اموزشی به راحتی با هر پخش کننده ای اجرا می شوند و نیازی به برنامه خاصی نیست.اگر در موبایلتان خواستین فیلم رو تماشا کنین،معمولا با mx playerپخش می شود.در هر صورت من برای شما دوباره لینک دانلود فیلم اموزش چله کشی رو به ادرس ایمیلتون ارسال می کنم.لطفا ایمیل خودتون رو بررسی کنین.
      امیدوارم که مفید واقع بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  11. خانم سجادی
    خانم سجادی گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    میشه توضیح بدید پگور میشه فیلم چله کشی تابلو فرش را دانلود کرد

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      شما چه بخواهین تابلو فرش ببافین چه بخواهین قالیچه ببافین،نحوه چله کشی برای تابلو فرش و قالیچه یکسان هستش.همون طور که در سایت مشاهده می کنید،دکمه خرید وجود داره.روی دکمه خرید کلیک کنید و اطلاعات کارت بانکیتون رو وارد کنین.سپس لینک دانلود برای شما نشان داده میشه و به راحتی میتونین فیلم آموزش چله کشی رو دانلود و مشاهده کنین.

      پاسخ
  12. خانم نقی لو
    خانم نقی لو گفته:

    با عرض سلام
    من یه نقشه سنتی دارم 530گره هست هر ده گره1.2 سانته یعنی عرض اون 53 تا خونه ی ده تاییه ممنون میشم اگه تعداد تار مورد نیاز اونابرای چله کشی ترکی و شیرازه ایی که لازم داره و طرز محاسبه را بیان کنید. با سپاس بیکران.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      53رو ضربدر 10میکنید میشه530تا گره.بعدش 530رو ضربدر 2میکنید میشه 1060تار.برای شیرازه هم معمولا 6الی 8تار در سمت چپ و راست نظر میگیرن.معمولا 8تار سمت چپ و 8تار سمت راست برای شیرازه کافی است.بابراین درکل 1060را با 16جمع میکنید میشود 1076عدد تار باید چله کشی کنین.

      پاسخ
  13. خانم ایوبی
    خانم ایوبی گفته:

    سلام من فیلم را خریدداری کردم اما با فرمت HTML دانلود میشود و نمیتوانم آنرا باز کنم. چکار کنم؟؟؟؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      از خرید شما سپاسگزارم.گاهی اوقات به علت پایین اومدن سرعت نت و طولانی شدن روند دانلود،فایل آموزشی آسیب میبینه و با فرمت صحیح دانلود نمی شه.
      به خاطر همین،لینک دانلود به آدرس ایمیل شما هم ارسال می شه تا اگر نتونستین همون لحظه دانلود کنین،بعدا بتونین با مراجعه به آدرس ایمیلتون روی لینک دانلود کلیک کرده و شروع به دانلود کنین.
      من برای شما دوباره لینک دانلود آموزش چله کشی رو به آدرس ایمیلتون ارسال کردم.لطفا ایمیلتون رو بررسی کنین.
      توجه کنین که لینک ارسال شده، فقط 3 روز مهلت دانلود داره.
      امیدوارم فیلم های آموزشی براتون مفید واقع بشه.
      موفق باشید.

      پاسخ
  14. خانم نقی لو
    خانم نقی لو گفته:

    درود فراوان بر شما سپاس از راهنماییتان
    لطفا در مورد اندازه دار(ترکی) مورد نیاز برای نقشه 530 گره همچنین موقع چله کشی فاصله سر دار تا زیر دار چقدر باید باشه(تعداد خانه های طول350تا).

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام ممنون از حضور گرمتون در وبسایت قالی بافی!
      همون طور که قبلا براتون محاسبه کردم،تعداد تارهایی که باید چله کشی کنین،1076 عدد به دست اومد.
      حالا نحوه محاسبه این که 1076 تار چند سانتی متر میشود،به این صورت است که هر 7 سانتی متر، شامل 80 تار می باشد بنابر این 1076 تار می شود حدودا 95 سانتی متر.
      محاسبه ارتفاع بافت هم به این صورت است که هر 7 سانتی متر شامل 40 رج می باشد.بنابر این اگر تعداد مربع های کوچک 350 عدد باشد،در این صورت ارتفاع فرش می شود تقریبا 62 سانتی متر می شود.پس به طور کلی شما باید یک دار به ابعاد 110در 90سانتی متر تهیه کنید تا فرشی به ابعاد 95 در 62 را در آن بتوانید ببافین.
      موفق باشید

      پاسخ
  15. آقای افتخاري
    آقای افتخاري گفته:

    سلام ببخشيد من2 بار دانلود كردم ولي باز هم نتونستم ببينم الان هم مي خوام چله كشي كنم لطفا كمكم كنيد

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      سپاس از خریدتون.شما با موفیت مراحل خرید رو به پایان رسوندین و لینک دانلود به ایمیلتون ارسال شده.
      اگه در کامپیوتر می خواهین فیلم رو تماشا کنید،بهتره پخش کننده kmplayer داشته باشین.اگه در موبایل می خواهین فیلم رو تماشا کنید،بهتره،پخش کننده qqplayerداشته باشین.ولی به طور کلی هر پخش کننده ای که روی سیستمتون نصب داشته باشین،فیلم ها به راحتی پخش میشن.
      من برای شما به آدرس ایمیلتون دوباره لینک دانلود آموزش چله کشی رو ارسال کردم.لطفا آدرس ایمیلتون رو بررسی کنید.
      موفق باشید.

      پاسخ
  16. خانم آزرم
    خانم آزرم گفته:

    سلام ممنون گلم بابت فیلم های آموزشیتون خیلی عالی و کامل توضیح دادین.اگه مشکلی داشتم باید ببخشید مجبورم با عرض شرمندگی مزاحمتون بشم.بازم ممنونم. راستی گلم طرح های شطرنجی رو دیشب فرستادم براتون امیدوارم که به کار بیان. موفق و در پناه خدا باشید.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      خوشحالم که فیلم های آموزشی براتون مفید واقع شده.در زمینه قالی بافی هر سوالی داشتین،بپرسین،برای پاسخ گویی در خدمتم.هر کمکی از دستم بربیاد،دریغ نمی کنم.
      بابت طرح ها ازتون ممنونم اما هنوز از طرف شما ایمیلی که حاوی طرح باشه،دریافت نکردم.اگه امکان داره دوباره به آدرس ایمیلم ارسال کنید.
      بی نهایت از لطفتون سپاسگزارم.

      پاسخ
  17. خانم امینی
    خانم امینی گفته:

    سلام، من يك دوره آموزش تابلو فرش رفتم. بهمون گفتن براي چله كشي به اندازه طول در پايين نقشه 4 سانت و در بالاي نقشه 6 سانت اضافه كنيم بعد چله كشي انجام بديم من همين كار رو كردم و اندازه طولي تابلوي من 2 سانت بيشتر از نقشه هست. به نظر شما اين روش درسته؟ اگر درست نيست ممكنه روش صحيح رو بگين؟ ممنونم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      مدرسی که به شما آموزش دادن،منظورشون این بوده که وقتی می خواهین چله کشی کنید،باید حواستون باشه در پایان عرض چله روی سر دار، 5 سانتی متر بیشتر از زیر دار باشه.علتش هم این هستش که بعد از اتمام بافت،بالای فرشتون حالت کیسه ای جمع نمی شه.
      طول و عرض تابلوفرشی که می بافین چند سانت بزرگتر از نقشه باشه،به نوع نخ و ضخامت نخ چله و بافت و نیز رج شمار چله کشی بستگی داره.اگه با نخ خامه(نخی که از پشم گوسفند ساخته شده)بخواهین فرش ببافین،در این صورت نخ چله ضخیم باید استفاده بشه همچنین تارهای چله با فواصل زیاد از هم قرار می گیرن و در نهایت عرض چله و بافتتون هم بزرگ می شه.به عنوان مثال اگه 600تا تار برای بافت با نخ خامه،با رج شمار 35 چله کشی کنید،عرض چله حدودا 90 سانتی متر می شه ولی اگه برای بافت با نخ مرینوس(نوعی نخ ابریشمی)با رج شمار 35 چله کشی کنید،عرض چله حدودا 60سانتی متر می شه.
      هر چه قدر رج شمار فرش بالاتر باشه،اندازه عرض چله کشی کمتر می شه.رج شمار یعنی تعداد تارهایی که در هر 7 سانتی متر جای می گیره.
      روش صحیح برای شروع چله کشی به این صورت هستش که برای به دست آوردن تعداد تارها در عرض،باید تعداد خونه های کوچک رو ضربدر 2 بکنید.چون هر خونه کوچک معادل یک گره در بافت هستش.چون هر گره نیاز به دو تار داره بنابراین تعداد مربع های کوچک رو ضربدر 2 می کنیم.
      به عنوان مثال اگه تعداد مربع های عرض،370خونه باشه، پس 370 رو ضربدر2 می کنیم می شه 740تار.
      اگه خواستین با رج شمار 40 و نخ مرینوس ببافین،باید هر 7 سانتی متر شامل 80 تار باشه.بنابر این 7 رو ضربدر740 می کنیم بعد تقسیم بر80 می کنیم که می شه تقریبا65 سانتی متر.بعد 65 رو تقسیم بر7 می کنیم می شه تقریبا9 .یعنی عرض دارتون رو باید به 9 قسمت 7 سانتی متری تقسیم کنید که هر 7 سانتی متر شامل 80 تار هستش.9 تا 80 تایی می شود 720تار.شما باید تقریبا 2سانتی متر هم 20تار چله کشی کنید.تا در کل 740تار بشود.
      چند تار برای شیرازه هم باید مد نظر داشته باشید.معمولا هرطرف 8تار کافی هستش.که در کل می شود 16.پس باید 740 رو با 16 جمع کنید که در کل می شود 756تار باید چله کشی کنید.
      در طول قالی هم هر 7 سانتی متر شامل 40رج هستش.به عنوان مثال اگه طول نقشه 510خونه باشه، دیگه خودتون حساب کنید هر 7 سانت می شه 40رج.510 رج چند سانت می شه.من حساب کردم حدودا 90سانتی متر می شه.
      در جمع بندی کلی خدمتتون عرض شود که هر چه قدر نخی که می خواهین ببافین،ریز باشه،اندازه تابلوفرشتون،نزدیک به اندازه نقشه می شه.به عبارت دیگه اگه با نخ ابریشمی و مرینوس تابلوفرش ببافین،در نهایت اندازه تابلوفرش،حدودا 10 الی 15 سانتی متر بزرگتر از نقشه می شه.ولی به طور کلی نحوه صحیح و دقیق محاسبه اندازه بافت،همون طور که در بالا توضیح دادم هستش.
      امیدوارم مطالبی که براتون نوشتم،مفید واقع شده باشه.
      موفق باشید

      پاسخ
      • خانم امینی
        خانم امینی گفته:

        نقشه هايي كه من استفاده مي كنم عددي هست و نخ ها هم نخ مرينوس. من نقشه هام رو از شركتي خاص ميخرم كه خودش با توجه به نقشه اي كه انتخاب مي كنم نخ چله و القاج رو مي فرسته. مربي من گفت كه 4 سانت به پايين دار و 6 سانت به بالاي دار اضافه كنم يعني اگه نقشه 76*58 باشه من 4 سانت به 76 اضافه كنم براي پايين دار و در اون محدوده چله كشي كنم و 6 سانت به اون اضافه كنم براي بالاي دار. و اين طوري دو سانت از دو طرف براي شيرازه استفاده شد و دو سانت ديگه به نقشه اضافه شد. نقشه اي كه بايد 76 سانت ميشد. 78 سانتي شده. ميخوام بدونم اين ايرادي داره يا نه و من براي بقيه تابلوهام از همين روش استفاده كنم. ممنون از جوابهاتون.

        پاسخ
        • moeini
          moeini گفته:

          مربی شما این طور گفته پس ایرادی نداره.چون فرد باتجربه ای هستن و متناسب با ضخامت نخ های شما،این طور تخمین زدن.اما برای هر تابلوفرشی نباید از این روش استفاده کرد چون همون طور که قبلا گفتم،طول و عرض قسمتی که چله کشی می کنید،به ضخامت و نوع نخ بستگی داره و باید محاسبه صورت بگیره.
          موفق باشید

          پاسخ
  18. خانم سیدی
    خانم سیدی گفته:

    سلام میشه بگید بعد از چله کشی تارهای چلم رو با چی شماره گذاری کنم منظورم اینه که با چی رنگ کنم(ماژیک یا…) که به خامه ها و دستام نماله موقع بافت و ثابت باشه و موقع شور پخش نشه و تابلوم خراب نشه؟؟ بعضیا برچسب میزنن به نظر من برچسب خیلی سخته و احتمال اشتباه زیاده مخصوصا برای طرحهایی بالای 200 گره .لطفا راهنمایی کنید تشکر.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ولادت حضرت معصومه ( س) و روز دختر رو به شما بانوی گرامی تبریک میگم!
      تارها رو با ماژیک رنگ کنید.یک روز بذارین بمونه خشک بشه بعد شروع به بافت کنین.ماژیک هیچ مشکلی ایجاد نمیکنه و برای علامت گذاری خوبه.
      موفق باشید

      پاسخ
      • خانم سیدی
        خانم سیدی گفته:

        سلام خسته نباشید منم تبریک میگم ولادت خانوم حضرت معصومه ( س)مربی من میگفت موقع شور رنگ ماژیک با رنگای تابلو فرش میماله و تابلو خراب میشه نظر شما چیه؟؟ نوع خاصی 8از ماژیک هست یا با هر ماژیکی فرق نداره؟؟ بازم ممنون از سایته مفیدتون

        پاسخ
        • moeini
          moeini گفته:

          سلام ؛ممنون از تبریکتون!
          قبل از انجام عملیات شستشو باید از ثبات رنگ فرش اطمینان داشته باشین.چون در صورت عدم ثبات رنگ فرش،شستشو باعث درهم شدن همه رنگ های فرش میشه.بنابراین توصیه میکنم شستشوی فرشها رو به کارگاههای مجهز شستشو بسپرین تا قبل از شستشو،رنگ فرش رو ثابت کنن.
          در مورد رنگ آمیزی و علامت گذاری تارهای چله،خدمتتون عرض شود که میتونید از ماژیک استفاده کنید.از اون ماژیک هایی که روی تخته وایت برد مینویسی و پاک نمیشه فقط الکل پاک میکنه از اون ماژیک ها استفاده کنید.اول تست کنید.روی یک نخ با ماژیک رنگ آمیزی کنید دو روز بعد همراه چند نخ سفید بشورین اگه رنگش دراومد و نخ های دیگه رنگی شدن،پس از ماژیک استفاده نکنید.میتونید از مداد شمعی به جای ماژیک استفاده کنید.اما به نظرم از همه چی بهتر همون ماژیکه چون با گذر زمان خشک میشه و اصلا رنگش درنمیاد.
          موفق باشید

          پاسخ
  19. خانم سیدی
    خانم سیدی گفته:

    سلام خانم معینی عزیز ممنون که وقت میزارین و جواب میدین .
    میخواستم بدونم آیا ارزش فرش یا تابلو فرشی که شیرازه منفصل داره از متصل کمتره یا فرقی نداره؟؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      خواهش می کنم.انجام وطیفه ست.
      نوع شیرازه،منفصل باشه یا متصل،هیچ تاثیری روی ارزش فرش نداره.فرقی نداره از هر نوع که خواستین شیرازه استفاده کنید.

      پاسخ
  20. خانم عزت خواهی
    خانم عزت خواهی گفته:

    با سلام.میخواستم بپرسم برای چله کشی ابریشمی با نخ چله۹لا رجشمارش چقدر میشه؟و چند سانت میشه؟ممنون

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      نخ چله 9لا،خیلی خیلی نازک هستش.اگه می خواهین برای اولین بار،تابلوفرش ببافین،اصلا نخ چله 9 لا توصییه نمی کنم چون بسیار نازکه و چشم آسیب می بینه.برای شروع بافت تابلوفرش،خوبه که از نخ چله 12 لا استفاده کنید.برای تابلوهای بعدیتون می تونید از نخ چله 9 لا و طرح های ظریف به کار ببرین.چون هم تجربه کسب کردین و هم چشمتون آسیب نمیبینه.
      معمولا با نخ چله 9لا،تابلوفرشهایی با رج شمار 45 یا 50 بافته می شه.چون نخ چله 9 لا،بسیار نازکه،بنابراین اندازه تابلوفرشی هم که بافته می شه،تقریبا هم اندازه نقشه هستش.حدودا 5 یا 6 سانتی متر،اندازه تابلوفرش،از نقشه بزرگتر می شه.

      پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      نخ چله شماره 39 نداریم.
      نخ های چله شامل 4 شماره هستن که عبارت اند از:نخ چله 9لا،نخ چله 12 لا،نخ چله 15 لا،نخ چله 18لا
      نخ چله 9 لا،برای بافت طرح های کددار و ظریف توسط بافنده باتجربه مناسبه.
      نخ چله 12 لا،برای بافت تابلوفرش ابریشمی توسط افراد مبتدی مناسبه.
      نخ چله 15لا،برای بافت تابلوفرش هایی با نخ های نساجی توسط افراد مبتدی مناسبه.
      نخ چله 18لا،برای بافت فرش زیرانداز با نخ خامه مناسب هستش.
      هر وقت خواستین بدونین با نخ چله ای که دارین،چه رجشماری می شه بافت،کافی هستش یه چیز لوله ای شکل بردارین به عنوان مثال خودکار.بعد نخ چله ای که دارین رو به دور خودکار اندازه 7 سانتی متر کنار هم بپیچین.بعد تعداد حلقه ها رو بشمارین که در 7 سانتی متر چند تا شده.به عنوان مثال اگه در 7 سانتی متر ،90 بار نخ رو پیچیده بودین،پس معلوم می شه که رج شمار 45 هستش.پس موقع چله کشی روی دار هم باید هر 7 سانتی متر،90 تار چله کشی کنید.
      هر گره نیاز به 2 تارداره.بنابراین به عنوان مثال برای 50 گره،باید 100تار چله کشی کنید.
      امیدوارم مطالبی که براتون نوشتم،مفید واقع شده باشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  21. خانم مهروان
    خانم مهروان گفته:

    ممنون از سایت خوبتون.من هیچ از قالی بافی نمیدونم ولی علاقه دارم یاد بگیرم.من میتونم با توضیحاتون یاد بگیرم؟فعلا که هیچی متوجه نشدم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ممنون از حضور گرمتون در وب سایت قالی بافی.ان شاءالله منم کمکتون میکنم تا با سرانگشتان هنرمندتون فرشی زیبا ببافین و از دیدنش لذت ببرین.
      در وب سایتم بخش فیلم های آموزشی،پکیج قالی بافی شامل تمامی مراحل برای بافت قالی هستش و شما با تماشای این فیلم ها می تونین در کوتاهترین زمان،همه چیزهایی که یک بافنده باید بدونه رو یاد بگیرین و به راحتی کار بافندگی رو شروع کنین.
      در ضمن پس از خرید پکیج آموزشی،همواره پشتیبان شما خواهم بود و برای پاسخ گویی و راهنمایی درخدمتم.کتاب و طرح و نرم افزار اندروید قالی بافی هم دراختیارتون قرار میدم.
      رضایت شما هدف ماست.

      پاسخ
  22. خانم مهروان
    خانم مهروان گفته:

    خیلی ممنون از شما بابت زحماتتون.من پکیج کامل رو ازتون خریداری کردم ان شاءالله بتونم یاد بگیرم با این پکیج.
    بهم گفتین کتاب و نرم افزارهای اندرویدم در اختیارم قرار میدین میشه کمکم کنین.خیلی خیلی ازتون ممنونم.
    ببخشید فکر کنم از الان که استارت زدم با سوالاتم خستتون کنم.ممنونم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ممنون که از سایت قالی بافی خرید کردین.ان شاءالله با تلاش و پشتکار،می تونین به خواسته هاتون جامه عمل بپوشونین.من هم کمکی از دستم بربیاد دریغ نمی کنم.باز هم سوالی داشتین بفرمایید بپرسین. برای راهنمایی و پاسخ گویی در خدمت هستم.
      لینک دانلود کتاب آموزش قالی بافی و نرم افزار اندروید همراه با فیلم های آموزشی رو به آدرس ایمیلتون ارسال کردم.لطفا آدرس ایمیلتون رو بررسی کنید.
      امیدوارم براتون مفید واقع بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  23. خانم کریمی
    خانم کریمی گفته:

    سلام. ممنون بابت فیلم آموزشی. یه سوال دارم ممنون میشم زود جواب بدین.
    برای چله کشی دار گردان باید اندازه ی نصف ارتفاع تابلوفرش چله کشی کنم دیگه؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      خوشحالم.که فیلم آموزشی براتون مفید واقع شده.بله همون طور که اشاره کردین نصف ارتفاع تابلوفرش کافی هستش.اما ارتفاع چله کشی از نصف به اندازه 20سانت هم بیشتر باید باشه چون گلیم و زنجیره ابتدا و انتهای فرش هم هست و همچنین به دلیل وجود چوب هاف،نمیشه تا انتهای چله بافت.هر چه قدر ارتفاع بافت به چوب هاف نزدیکتر میشه،بافتن سختر میشه چون فاصله تارها کم میشه و پودکشی سخت میشه.بنابراین نسبت به ارتفاع فرشی که میبافین،20الی25سانت باید طول چله بیشتر باشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  24. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    با سلام و تشکر از زحمات شما
    من چندتا سوال از خدمتتون داشتم اگر لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم.
    1)چند رج اول تابلو فرش من از نظر اندازه ی پرز یکسان نیست مثلا رج اول 7-8 سانتی متر و رج دوم 2ونیم سانت است. آیا در پرداخت مشکلی پیش می آید؟ اندازه پرزها چند سانت باید باشد و حتی برای برجسته سازی؟؟
    2)چند رج اول پشت فرش من خط های سفید از پود ضخیم هست برای رفع این مشکل برای رجهای بعدی باید چکار کرد؟
    3)پود ضخیم و نازک را باید از لای کناره ها عبور داد یا از پشت آن عبور داد؟؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما
      بابت تاخیر در پاسخ دهی عذر می خوام.
      خدمتتون عرض شود که برای اینکه فرشتون رو برجسته پرداخت کنن، اندازه طول پرزها، 2 الی 2 ونیم سانتی متر باشه کافیه. برای پرداخت معمولی که صاف هستش، طول پرزها نیم سانتی متر هم باشه کافیه. البته بستگی داره تابلوفرش می بافید یا فرش زیر پایی. تابلوفرش ها معمولا بعد از پرداخت، مثل موکت نازک می شن. این ایراد نیست و همه تابلوفرش ها به همین ضخامت هستن. اما فرش زیرپایی باید کمی ضخیم باشه. موقع بافت، طول پرزها رو 1ونیم در نظر بگیرین، موقع پرداخت، ضخامت مناسبی برای فرش زیرپایی می شه.
      به هرحال موقع پرداخت فرش، همه جا یک دست و صاف می شه. بنابراین سعی کنید طول پرزها رو زیاد نگیرین چون اسراف می شه و همچنین هزینه نخ بیهوده مصرف میشه.
      کار شما برای پرداخت معمولی و برجسته مشکلی نداره فقط کمی در استفاده از نخ، اسراف شده چون رجهای ابتدایی رو خیلی بلند گرفتین کوتاه می شن و دور ریخته می شه.
      درمورد سوال دومتون عرض شود که ممکنه موقع کوبیدن دفه، به اندازه کافی محکم نکوبیدین و نخ خوب در بین گره های زده شده جای نگرفته یا ضخامت نخ پود کلفتتون زیاده و متناسب با نخی که می بافید نیست. معمولا خط سفیدی که پشت کار دیده می شه، مربوط به پود نازک هستش. سعی کنید در نحوه کوبیدن پود نازک خیلی دقت کنید به این صورت که نخ رو حالت دونه دونه به روی گره ها هدایت کنید طوری که کاملا مثل زیگزاگ در بین تارها قرار بگیره تا پشت کارتون هم مثل جلوش تمیز باشه.
      در مورد سوال سومتون هم عرض شود که نخ های پود رو از بین تارها شیرازه هم باید عبور بدین.
      امیدوارم توضیحاتم براتون مفید واقع شده باشه.
      باز هم سوالی داشتین بفرمایید بپرسین برای راهنمای درخدمتم.
      موفق باشید

      پاسخ
  25. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    ممنون از شما بابت پاسخگویی
    چند سوال دیگر داشتم ممنون میشم اگر پاسخ دهید
    1) چند تار تابلو فرش من در جاهای مختلف جلوتر از حد معمول آمده(تار رو اینگونه شده است).چگونه اینها را مانند دیگر تارها در یک ردیف قرار گیرند؟ دو سه رج اول اینجوری نبود و الان که رج 6 هست این مشکل پیش آمده؟
    2)در صورتی که نخ کم آوردیم چگونه باید تهیه کرد باید از شرکت مربوطه سفارش داد؟
    3)استاد فرش ما چند رج اول را که بافت رج 4 یا 5 بود که بعد از پودکشی آن را به میله دستگاه قالی وصل کرد آیا به هنگام پایی کشی آن را باید از میله ی دستگاه برید و جدا کرد؟
    خدا خیرتان بدهد.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما
      جلو آمدن تارها ممکنه به علت کلفت بودن نخی که با ان می بافید باشد. و نیز ممکنه فاصله بین تارها کم بوده و باعث ایجاد چنین مشکلی شده. حتما از نخی استفاده کنید که متناسب با ضخامت چله ها باشه.
      اگه از شرکت خرید کردین، خیلی کم پیش میاد که نخ تموم شه چون به اندازه کافی نخ میدهن. مگر اینکه پرزها رو خیلی بیش از حد بلند بگیرین و نخ زود تموم شه. بله از طریق شرکت می تونید دوباره سفارش همون رنگ نخ رو بدین.
      برای چرخوندن فرش روی دار، باید ابتدا با استفاده از قیچی، نخ های پود رو که به میله های کناری گره زدین رو ببرین تا فرش آزاد شه بتونید بچرخونید. بعد از چرخوندن فرش، مجددا برای رجهای بعدی، نخ های پود رو به میله ها ی دار گره می زنید. در نهایت موقع پایین کشی فرش از روی دار، نخ های پود برای رجهای جدیدی که بافتین رو هم از میله ها قیچی می کنید سپس وقتی میدین که شخص ماهری پرداخت کنه، ایشون با نخ و سوزن، نخ ها رو مثل شیرازه میدوزه و محکم می کنه.
      موفق باشید

      پاسخ
  26. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    با سلام
    چند سوال از خدمتون داشتن هنوز پاسخ ندادین البته می دانم تزافیک کارهای روزهای قبل از سال جدید است، اما اگر لطف کنید پاسخ دهید ممنون میشوم.
    انشالله سال پر از خیر و برکت و شادی داشته باشید.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما بزرگوار
      ما هم برای شما سالی سرشار از خیر و خوشی ارزومندیم.
      همون روز که در قسمت پاسخ به سوالات متداول قالی بافی سوال پرسیده بودین، پاسخ سوالهاتون رو نوشتیم.
      مجددا برای شما اینجا قرار دادم.درود بر شما
      خواهش می کنم انجام وظیفه ست. برای راهنمایی و پاسخ گویی درخدمتم.
      درمورد سوال اولتون عرض شود که ممکنه نخ پود ضخیم یا پود نازک رو وقتی از لابه لای تارها عبور میدادین، اشتباهی دوتا رو یا دوتا زیر تار کنار هم رد کردین و باعث ایجاد اختلال در ترتیب شماره تارها شده. اگه تازه متوجه شدین که دوتا تار رو یا دوتا تار کنار هم زیر قرار گرفته، پیشنهاد می کنم چند گره رو بشکافید نخ پود زیرش رو که اشتباه کشیده رو با قیچی ببرین و دوباره فقط اون تیکه رو با مقداری نخ کوتاه، پود بکشین. سپس چند تا گره رو مجدد روش ببافین و ادامه کارتون رو انجام بدین. نحوه کوبیدن پود نازک خیلی اهمیت داره. اگه خوب نکوبید کارتون دچار بالا و پایین زدگی میشه. باید موقع کوبیدن پود نازک، با نوک دفه، نخ پود رو حالت دونه دونه کم کم پایین بکشین تا حالت زیگزاگ بین تارها جای بگیره.
      پیشنهاد می کنم روی لینک زیر کلیک کنید. حاوی فیلم آموزش پود کشی ضخیم و نازک هستش. کاملا واضح مرحله به مرحله توضیح دادم که چطور صحیح عمل پود کشی رو انجام بدین.

      http://qalibafi.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%81%DB%8C%D9%84%D9%85-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4-%D9%BE%D9%88%D8%AF-%D8%B2%D8%AF%D9%86/

      امیدوارم براتون مفید واقع بشه.
      درمورد سوال دومتون عرض شود که برای شیرازه پیچی کنار کارتون، معمولا از نخ خامه(نخی که از پشم گوسفند ساخته شده) یا نخ مرینوس استفاده می کنن. یعنی با همون نخی که می بافید، مقداری نخ به شکل توپ کوچیک کنار کارتون آویزون می کنید بعد از هر رج بافتن، یک یا دو روز به دور تارهای شیرازه می پیچید. اگه سطح شیرازه تون با رجی که می بافید، کوتاهتره، می تونید چند دور بپیچید تا کمی ارتفاعش بالا بیاد اما سعی کنید زیاد ضخیم نشه و زیبایی بهم نخوره. به این صورت عمل کنید که بعد از هر رج به صورت یک نواخت، دو دور بپیچید تا کم کم ارتفاع شیرازه بالا بیاد.
      در مورد سوال اخرتون عرض شود که عوامل مختلفی باعث بالا زدگی می شن. باید از همون اول که احساس کردین داره کارتون موج دار میشه، کنترل کنید تا بیشتر نشه و مشکل ایجاد نشه. اول تارهاتون رو بررسی کنید اگه تارها ی وسط کارتون نسبت به کناره ها، شل باشن باعث بالا زدگی میشه. اگه چندتا تار شل بودن، می تونید یه میله لوله ای شکل بردارین مثل خودکار و مثل چوب هاف در بین تار ها در بالای دارتون قرار بدین تا تارها کشیده بشه و سفت بشه. موقع کوبیدن دفه هم دقت کنید هر جا حس کردین بالازده شده، کمی محکمتر بکوبین تا یک سطح بشه. تراکم تارهای چله هم تاثیر در بالازدگی داره. اگه فاصله تارها خیلی فشرده هستش، کمی فاصله بدین. البته اگه چند رج بافته باشین، دیگه زیاد فاصله دادن به تارها فایده نداره. فقط باید در کوبین پود نازک و کوبین دفه خیلی دقت کنید تا بالازدگی کنترل بشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  27. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    با سلام و سپاس از لطف بیکران شما بابت راهنمایی های مشفقانه تان
    چند سورال دیگر دارم:
    1) در هنگام چله کشی توسط استاد، یکی از تارهای چله دچار گره شد و باز نشد، استاد مربوطه هم هرچه تلاش کرد نتوانست باز کند، برای بافت و گره زدن این تار چگونه انجام بدهم؟؟؟؟ گرهی که ایجاد شده در تار را پشت آن بیندازم یا لابلای باقت قرار دهم. اینکار را چگونه انجام دهم؟؟؟
    2) شانه یا سرکش کردن را چه موقع باید انجام داد؟ بعد از بافت رج یا قبل از پودکشی ضخیم یا قبل از پودکشی نازک یا بعد از هر دو پودکشی؟؟؟؟؟؟
    3) نحوه ی زدن گره فارسی چگونه است؟؟؟؟؟؟
    4) آیا پود نازک را باید کناره پیچ کرد؟
    5) آیا پود نازک را باید به اندازه ی عرض کار برداریم یعنی اینکه همان مقدار مورد نیاز را از قرقره جدا کنیم و پودکشی کنیم در اینصورت در دو طرف کناره ها که بیرون ده را باید ثیچی کنیم؟ یا باید با قرقره به صورت سرتاسری پودکشی کنیم، یعنی بدون قیچی کردن نخ؟؟؟
    6) اگر موقع پودکشی ضخیم، پودکم آوریم و بعد سر آن دهیم دو سری که بیرون هست را خودمان قیچی کنیم یا در پرداخت خودشان پرداخت می کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    سپاس بیکران از شما. خداوند خیرتان دهد.انشالله

    پاسخ
  28. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    با سلام و سپاس فراوان از شما
    ببخشید من دائم مزاحم شما میشم.
    چند سوال داشتم ممنون میشم پاسخ دهید.
    1) وسط رجی که بافته ام کمی پاین تر شده است و همطراز با دو طرف رج نیست با توجه به این نکته که همین قسمت پایین رج، تارهایش سفت است اگر بخواهم پیچ های دار را شل کنم دو طرف رج که شل هم هست، شل تر می شود. حالا برای اینکه وسط رج که پایین تر شده، همطراز رج گردد چکار باید کرد؟؟؟؟؟؟
    2) سمت راست چند رجی که بافته ام بر طبق اندازه استاندارد نقشه عددی نیست یعنی اینکه باید 9/2 باشد،5/2 است و سمتا چپ آن تا حددی به عدد به جز دو سه میلی درست تر است مثلاً7/2. حالا باید چکار کرد که سمت راست رجهها هم مانند سمت چپ آن درست گردد با توجه به این نکته که من زیاد می کوبم حال اگر این قسمت را کم بکوبم، آیا پود ضخیم در پشت فرش پیدا می شود؟؟؟
    3) پود ضخیم من در جاهایی در پشت فرش پیدا شده به صدرت رگه رگه یا یک خط ممتد. آیا این مشکل همان سفیدک زدن است؟؟؟ برای رفع سفیدی پشت قالی چکار باید کرد؟؟؟؟ آیا در هنگام فروش، این عامل تأثیرگذار است؟؟
    4) چه زمانی باید شانه یا سرکشی کرد؟؟ آیا بعد از بافت رج؟؟؟ یا بعد از پودکشی ضخیم؟؟؟ یا بعد از پودکشی نازک؟؟؟؟ یا قیل از شروع بافت رج جدید؟؟؟؟؟
    5) چند تا از پرزها، هنگام شانه کردن بعد از پودکش نازک، از لابه لای رجها درآمده یعنی سر شانه به آنها گیر کرده و آنها را کنده و بیرون آورده و رجهای قبلی بافته شده است که دیگر نمی توان شکافت و آن را درست کرد و بافت؟
    خداوند خیرتان دهد. انشالله

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما
      خواهش می کنم. انجام وظیفه ست. خوشحالم با علاقه به هنر زیبای قالی بافی می پردازید و سوالاتتون رو میپرسید.
      1- اگه پیج سره دار رو بچرخونید، همه تارها شل یا سفت میشن. بخاطر همین اگه می خواهید چند تا تار مشخصی رو سفت کنید، به این صورت عمل کنید که یه شی لوله ای شکل مثلا خودکار یا هر چیزی که به نظرتون مناسب میشه و طولش به اندازه تارهایی که میخواهید زیرش قرار بدین هستش، بردارین و مثل چوب هاف که بالای دار در بین تارها قرار دادین، همون طور در بین تارها در زیر چوب هاف قرار بدین. به این ترتیب این تارها هم کمی کشیده تر میشن و مثل سایر تارها سفت می شن.
      2-عوامل مختلفی باعث پایین زدگی مشه. اول به خاطر زياد کوبيدن هستش. بنابراین آهسته تر دفه بکوبید. دوم به دليل زياد سفت بودن چله ها که مي تونيد با چرخوندن پیچ سره دار، اين مشکل رو رفع کنيد . سوم ، به خاطر تراکم کم چله ها اين مشکل پيش مياد که بايد سعي کنيد چله ها رو مرتب کنيد که البته کار سختيه و بهتره همون ابتدا و قبل از شروع بافت اينکار رو انجام میدادید.اگه چندین رج بافتین، دیگه امکان پذیر نیست . همچنین می تونید در بخشی که پایین زدگی پیش اومده، دوبار پود کلفت بکشید و پود نازک رو کمی سفت بکشید تا کمی بالا بیاد، قسمتی که پایین تر هستش،با نخ چند لا ببافین تا کلفت شه و بالا بیاد. قسمتی که بالا هستش، با نخ تک لا ببافین تا نازک شه و کمی پایین تر بیاد. البته این کارها رو دو یا سه رج انجام بدین نه بیشتر.
      به طور کلی همیشه سعی کنید وقتی حس کردین کارتون کمی داره موج دار می شه، حتما با کارهایی که اشاره کردم، کنترل کنید تا بیشتر نشه و زیبایی کارتون لطمه نبینه.
      3-علت اینکه پود ضخیم در پشت فرشتون دیده میشه،ممکنه نمره نخ پود ضخیم نسبت به رجشمار و نخی که می بافید، ضخیم تر هستش و یا آهسته دفه کوبیدین نخ پود ضخیم خوب بین تارها جای نگرفته.
      اگه نمره نخ پود ضخیمتون متناسب بافتتون هستش، معمولا نخ پود نازک هستش که در پشت کار مثل رگه های سفیدی دیده میشه. اگه نخ پود نازک رو سفت بکشین، کارتون هم بالازده می شه و هم پشت کار خط هایی دیده میشه و از کیفیت و استحکام فرش کاسته می شه. بهتره رنگی که برای نخ پود نازک استفاده می کنید، هم رنگ زمینه فرشتون باشه تا پشت کارتون هم تمیزتر باشه. مثلا اگه طرحی که می بافید، زمینه مشکی داره، از نخ دوک مشکی برای کشیدن پود نازک استفاده کنید. موقع دفه کوبیدن نخ پود نازک هم خیلی دقت کنید تا دونه دونه به پایین هدایت کنید کاملا در بین تارها جای بگیره. دفه زدن پود نازک از اهمیت خیلی زیادی برخورداره. حتما از طریق فیلم های آموزشی بررسی کنید صحیح بکوبین تا مشکل به وجود اومدن خط هایی پشت کارتون و بالا و پایین زدگی برطرف شه.
      موقع فروش فرش، صحیح کوبیدن پود نازک از اهمیت خیلی بالایی برخورداره.
      4-اگه خودتون می خواهید سرکشی کنید، بعد از اینکه یک رج بافتین پود کشیدین،قبل از شروع رج جید، میتونید این کار رو انجام بدین.
      5- بهتره خودتون با شانه پرزها رو شانه نزنید چون همون طور که اشاره کردین به علت ناشی بودن، گره هایی گیر کرده و شکافته شده. لازم نیست حتما کارتون رو شونه بزنید بلکه با انگشتهای دست هم می تونید نخ هایی که بافتین رو کمی مرتب کنید صاف بشن. بعدا که فرش رو میدین شخص ماهری پرداخت کنه، همه پرزها رو اون شخص، با مهارت صاف و یک دست قیچی کاری می کنه و طرحی که بافتین زیبا مشخص می شه.
      اگه در رجهای پایین کارتون چند گره شکافته شده، بررسی کنید ببینید آیا خیلی در کارتون جای خالیش مشخصه یا نه. اگه یکی دو رج پاینتر هستش، می تونید فقط همون قسمت که گره کنده شده، در رجهای بالا گره رو بشکافین و نخ های پود رو پاره کنید دوباره لای زیرش رو هم همون طور بشکافین بعد که رسیدین به اون قسمت که گره نداره، گره بزنید، روش به اندازه همون چند گره، نخ کوچیکی بکشید تا نقش پود بشه مجددا چند گره که از رج های بالا شکافتین رو ببافین و نخ کوتاهی روش بکشین که همون پود ضخیم و نازک هستش. به این ترتیب می شه اصلاح کرد اما اگه زیاد معلوم نیست گره ای شکافته شده، بهتره اصلا دست نزنید و بافت رو ادامه بدین اما اگه در رج های پایینتری هستش بهتره بازم دست نزنید. در نهایت فرش رو بدین شخصی که کار مرمت فرش رو انجام میده، براتون ماهرانه اصلاح می کنن.
      امیدوارم توضیحاتم براتون مفید واقع شده باشه.
      موفق باشید

      پاسخ
  29. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    با سلام و خداقوت و قدردانی از زحمات شما و تشکر از راهنمایی های ارزشمندتان
    چند تا سوال داشتم ممنون میشم راهنماییم کنین.
    1) میشه نحوه ی پایی کشی فرش را توضیح دهید؟ کناره هایی که مثلاً چند رج به میله های کناری دار وصل شده هنگام پودکشی که کناره ها یا همان شیرازه ها تو نیاید را چگونه باید جدا کرد؟ آیا باید ببریم(قیچی کنیم) بعد از پایی کشی این نخ ها را چکار کنیم آیا باید دوباره آنها را به میله وصل کرد؟
    2) آیا باید پودکشی نازک را که انجام می دهیم و با دفه دندانه دندانه پایین میکشیم و دفه می زنیم آیا باید بعد از اینکه تا آخر پودکشی نازک کردیم را یک بار دیگر دفه بزنیم؟؟؟ یا دیگر نیازی به دفه زدن مجدد روی پود نازک نیست؟؟؟؟؟
    3) چگونه باید دفه بزنیم؟ محکم یا متوسط؟ آخه می دونین من محکم دفه می زنم چون احساس می کنم باید پودها لابلای گره ها و رج بافته شده جای گیرد؟ آیا این روش درست است یا نه؟؟؟ اگر که آهسته دفه بزنیم آیا پود ضخیم در پشت فرش پیدا می شود یا نه؟؟؟؟
    4) کناره سمت راست فرش من 5 تار و سمت چپ 4 تار است؟ آیا این مورد اشکال دارد؟؟ (بعد از چله کشی توسط استاد مربوطه یک تار اضافه چله کشی شده بود که استاد آن را به عنوان کناره(شیرازه) به کار برد).
    5) میشه نحوه ی بریدن و جدا کردن فرش را از دستگاه توضیح دهید؟؟
    خداوند خیر دنیا و آخرت را به شما بدهد. واقعا ممنون و سپاسگذارم.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      خواهش میکنم انجام وظیفه ست. ممنون از دعای خیرتون.
      1-در وب سایت فیلم آموزشی در مورد نحوه پایین کشی قالی از روی دار موجود می باشد. در حال حاضر، اختلالاتی در زمینه درگاه پرداخت پارسپال مشکلی پیش اومده. ان شاءالله به زودی مشکل رفع می شه. پودها رو که به میله های دار گره می زنید ، موقع پایین کشی قیچی می کنید بعد موقع پرداخت فرش، این نخ ها توسط شخص پرداخت کننده، دوخته می شه و شبیه شیرازه فرش می شه.
      2-نخیر لازم نیست مجددا پود نازک رو بکوبین.
      3-نیاز نیست خیلی محکم دفه بکوبید چون فرش دچار پایین زدگی میشه. در حد متوسط بکوبین کافیه. ضخامت پود ضخیم اگه مناسب باشه، پشت فرش هیچ خطی معلوم نمیشه . اگر خطهای سفیدی پشت فرش دیده بشه، برای پود نازک هستش که خوب کوبیده نشده.
      4-یه دونه تعداد تار شیرازه کم یا زیاد باشه، مشکلی نداره.
      در صورتی که تمایل به خرید فیلم های آموزشی داشتین، لطفا از طریق ایمیل سایت قالی بافی qalibafi@gmail.com به ما اطلاع دهید تا شماره کارت براتون بفرستیم و پس از پرداخت وجه، فیلم آموزشی مورد نظر رو به آدرس ایمیلتون می فرستیم.
      موفق باشید

      پاسخ
  30. مرضیه خانم
    مرضیه خانم گفته:

    با سلام و سپاس بیکران از لطف شما
    دو تا سوال داشتم:
    1) آیا می شود در جاهایی که کمی نسبت به قسمت دیگر رج بالازدگی دارد، یک لا از پود ضخیم را به کار برد و پودکشی کنیم تا همسطح قسمت دیگر رج گردد؟؟؟؟
    2) می شود نام چند مکان معتبر برای پرداخت فرش و همچنین چند تا آدرس برای فروش تابلو فرش در تهران را ذکر کنید؟؟ همچنین اینکه آیا می دانید نمایشگاه تابلوفرش در تهران برگزار می گردد یا نه؟؟؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما
      1- بله می تونید برای اصلاح پایین زدگی بخشی از کارتون، بجای یک بار، دوبار پود ضخیم بکشین تا اون قسمت بالا بیاد و یا اینکه نختون رو چند لا کنید تا ضخیم شه و اون قسمت پایین افتاده، ببافین تا با سایر قسمت ها یک سطح بشه.
      2-من ساکن تهران نیستم متاسفانه اطلاعی از مراکز قالی بافی تهران ندارم. اما می تونید روی لینک زیر کلیک کنید و استان تهران رو انتخاب کنید و دفترچه راهنمای ثبتنام در دوره های فنی حرفه ای استان تهران رو دانلود کنید. در صفحه های آخر فایل pdf به طور دقیق، ادرس مراکز فنی حرفه ای و همچنین کارگاههای قالی بافی نوشته شده. می تونید حضورا مراجعه کنید یا تماس بگیرین تا راهنماییون کنن.
      http://portaltvto.com/daftarche/files
      امیدوارم براتون مفید واقع بشه
      موفق باشید

      پاسخ
  31. اکرم خانم
    اکرم خانم گفته:

    درچله کشی ترکی تارهای چله را چقدر باید کشید؟یااینکه درآخر برای محکم کردن چله ها باید پیچها را سفت کرد؟ آخه من دارم را با نخ ابریشم چله کشی کردم آنقدر محکم شد که سر دار به سمت پایین شکم داد .نمیدانم باید درحین چله کشی تارها را محکم بکشم یا در آخر باید با سفت کردن پیچها تارها را محکم کنم لطفا راهنمایی کنید واقعا در مانده شدم‌ در ضمن می توانم برای چله کشی مجدد از همین نخها استفاده کنم؟ با تشکر خیلی خیلی زیاد

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام
      ممنون از حضور گرمتون در وب سایت قالی بافی
      موقع چله کشی، نخ چله رو هر چه قدر بکشین، کیفیت فرشی که می بافید بهتر می شه. بعد از اتمام چله کشی، به وسیله پیچ سره دار ، تارها رو سفت کنید به قدری که وقتی انگشتتون رو روش می کشین صدای تار نوازندگی میده. چون ضخامت میله های دارتون کافی نبوده، موقع سفت کردن چله ها، دارتون شکم داده و این باعث میشه که تارهای وسط چله تون شل تر از کناری ها باشه. برای اینکه تارها رو سفت کنید، می تونید یه چیز لوله ای شکل لاغر و کوتاه، به ضخامتی که نیاز دارین تارها سفت بشه، مثل چوب هاف دقیقا از همون جایی که چوب هاف عبور کرده، از زیره تارهایی که شل تر هستن، عبور بدین تا تارها سفت بشن.
      برای چله کشی مجدد هم می تونید باز هم از این نخ ها استفاده کنید ایرادی نداره.

      پاسخ
  32. اکرم خانم
    اکرم خانم گفته:

    باسلام و تشکرفراوان از راهنمایتون ،یه سوال دیگه داشتم از شما:گره های تابلو فرشم ۴۵۰در۸۰۰گره هست زیر دار رو به ۹ قسمت ۷سانتی (۴۵۰ گره با رجشمار۵۰)تقسیمبندی کردم ولی نمی دونم سر دار رو به ۹قسمت چند سانتی؟ باید تقسیم کنم؟ ممنون از پاسختون.

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما بزرگوار
      همون طور که پایین دار رو به قطعات 7 سانتی متری تقسیم بندی می کنید، سر دار هم این کار رو انجام بدین.

      پاسخ
  33. اکرم خانم
    اکرم خانم گفته:

    باسپاس فراوان ازشما،خانم معینی عزیز من لابه لای جوابها تون به دوستان خوندم که نوشته بودید که تقسیم بندی سر دار باید 5سانت بیشتر از زیر دار باشه من الان گیج شدم، زیر دار رو 9قسمت 7سانتی کردم اما زیر دار رو چه کار کنم،(450در800گره)

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      ممنونم از سوال خوبتون.
      خدمتتون عرض شود که وقتی شروع میکنید به بافتن، هر چه قدر که ارتفاع کارتون میره بالا، کمی بالای فرش حالت کیسه جمع می شه. بخاطر همین بهتره که فاصله بین تارها در بالای دار کمی بیشتر از پایین باشه. لازم نیست دقیقا 5 سانتی متر بیشتر باشه. حداکثر 5 سانتی متر هستش. متناسب با ارتفاع فرشتون می تونید مقداری فاصله بین تارهای چله رو کمی بیشتر کنید. به عنوان مثال برای یک تابلوفرش کوچیک، در حد یک سانتی متر هم کافی هستش که فاصله بین تارها بیشتر از پایین دار باشه.

      پاسخ
  34. عسل خانم
    عسل خانم گفته:

    باسلام مث کارتابلوفرش تبریزگرفتم,مشخصاتش اینه
    اندازه این مدل به سانت :

    70 سانت

    100 سانت

    رجشمار 50

    تعداد گره در عرض :500

    تعداد رج در طول :700
    لطفاراهنماییم کنیدکه چندتارچله بزنم وارتفاع نخ چله یادارچقدرباشه؟

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما بزرگوار
      رجشمار 50، یعنی در هر 7 سانتی متر، باید 100عدد تار چله کشی انجام بدین. تعداد گره در عرض کار شما، 500 عدد می باشد یعنی باید هزار تا تار چله کشی انجام بدین. طبق محاسبه ای که انجام دادم، عرض کار شما شد 70 سانتی متر. بنابراین در عرض دارتون باید 70 سانتی متر چله کشی انجام بدین طوری که هر 7 سانتی متر، شامل 100 تار باشه در کل میشه هزار عدد تار.
      در طول هم به این صورت هستش که هر 7 سانتی متر، شامل 50 رج خواهد بود.بنابراین 700رج میشود 140سانتی متر ارتفاع.
      دار شما حد اقل باید 20 سانتی متر بزرگتر از اندازه تابلوفرشی که می بافید باشه. چون چله کشی ترکی ، دو طرفه انجام میگیره و کمی که فرش بافتین می تونید بچرخونید بنابراین طول دارتون 80سانتی متر حد اقل باید باشه که دو طرفه میشه 160 سانتی متر. عرض دار هم حداقل 90 سانتی متر باید باشه.
      به طور کلی اگه فرشی که می خواهید ببافین، سایزش 70 در140 هستش، بنابراین باید دارتون حداقل 90در160 سانتی متری باشه.چون در عرض دار باید کمی جا باشه که دست بافنده راحت باشه و در طول هم تا اخرش نمیشه بافت چون هر چه قدر به چوب هاف نزدیکتر بشین، پود کشی خیلی سخت میشه و تارهای زیر و رو از هم فاصله نمیگیره که پود کشی انجام شه بنابراین باید دار یه کمی بزرگتر باشه.
      موفق باشید

      پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما
      ممنون که می خواهید از وب سایت قالی بافی خرید انجام بدهید.
      به طور موقت قسمت درگاه پرداخت سایت ، دیشب مشکلی پیدا کرده بود. بابت خطای پیش اومده عذر می خوام.
      الان مجددا بررسی کردیم، بدون هیچ مشکلی روال خرید انجام میشه.
      جهت دانلود فیلم آموزشی مورد نظر، می تونید روی دکمه خرید کلیک بفرمایید.
      با تشکر از حسن توجهتون.
      موفق باشید

      پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما بزرگوار
      چند تا از سوالهاتون و جوابی که براتون نوشته بودیم رو پیدا کردم.
      در زیر میتونید بخونید.
      سوال: سلام صبح بخیر وخسته نباشید به شماو همکارانتون وتشکر ازصحه صدرتون
      خانم مهندس معینی من فوق العاده محتاج به راهنمایی وکار هستم ودارای سرمایه بسیار کم وحالاسوالم اینه ازطریق پست یااینترنتی چطوری میتونم نخ ونقشه تهیه کنم که خودشون هم کارو ازم بردارن به دلیل شرایط خواص خانوادگی نمی تونم برم بیرون بچرخم و بپرسم اگه میشه شما لطف کنید جایی یا کسی میشناسید لطفا معرفی کنید یا راهنمایی کنید بازم ممنون با وجود اینکه وظیفه ای ندارید ولی با صحه صدر جواب میدین و راهنمایی میکنید .دعام بدرقه راهتون
      ****
      جواب: درود بر شما بانوی هنرمند!
      ممنون از حسن توجهتون.
      بابت کمی تاخیر در پاسخدهی، عذر می خوام.
      خدمتتون عرض شود که الان بازار کار توی رشته صنایع دستی هستش.پیشنهاد می کنم هر چه قدر در این زمینه فعالیت داشته باشین،موفق تر هستین مخصوصا که قالی بافی روی روح و روان و ارامش افراد بخصوص دختر خانم های جوون خیلی تاثیر مثبت داره و بسیار به گرمی استقبال می شه.
      جهت راهنمایی بیشتر روی لینک زیر کلیک بفرمایید.
      http://qalibafi.ir/%DA%A9%D8%B3%D8%A8-%D8%AF%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%81%DB%8C/

      با همت و پشتکار، ان شاءالله به اهدافتون جامه عمل می پوشونید.
      باز هم کمکی از دستم بر بیاد در خدمت هستم.
      پاینده باشید.

      ********

      سوال: باسلام وخسته نباشید به شما خانم مهندس معین وهمکاراتون
      خانم مهندس من ده ماه کار قالی بافی رو شروع کردم حالاهم بخاطر عشقم به قالی بافی وهم امرار معاش میخوام کارکنم امانه دست وپاشو دارم ونه بلدم کجا برم چیکار کنم نه سرمایه، اینجاهم ازهرکی کمک خواستم به اصطلاح عام منو پیچوندن حالا به شما رو آوردم چون قبلا هم ازتون کمک گرفتم، اگر امکانش هست دوباره کمکم کنید چیکار کنم؟ ممنونتون میشم .باآرزوی توفیق روز افزون برای شما وهمکاراتون

      ********

      جواب: درود بر شما بانوی بزرگوار
      ان شاءالله کمکی از دستمون بر بیاد دریغ نمی کنیم.
      ما در فروشگاه اینترنتیمون تعداد زیادی در اندازه های مختلف ، نخ و نقشه برای شما علاقه مندان به هنر قالی بافی قرار دادیم تا بدون مراجعه حضوری، خرید اینترنتی در سایت انجام بدین و از طریق پست درب منزل تحویل بگیرین و بافتن رو شروع کنید.
      لطفا روی لینک زیر کلیک بفرمایید. نکات لازم جهت خرید دست بافته های شما بزرگواران را نوشتیم.
      http://qalibafi.ir/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%82%D8%A7%D9%84%DB%8C%DA%86%D9%87%D8%8C-%DA%AF%D9%84%DB%8C%D9%85-%D9%88-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B3%D8%AA-%D8%A8%D8%A7/

      جهت خرید نخ و نقشه، روی لینک های زیر کلیک بفرمایید.
      نخ و نقشه های کوچک و پرطرفدار:
      http://qalibafi.ir/%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AE-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%DA%A9%D8%AF%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88-%D9%81%D8%B1%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9/

      نخ و نقشه آموزشی مقدماتی:
      http://qalibafi.ir/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%BE%DA%A9%DB%8C%D8%AC-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AE-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C/

      نخ و نقشه در سایزهای مختلف:
      http://qalibafi.ir/%D9%81%D8%B1%D9%88%D8%B4-%D9%BE%DA%A9%DB%8C%D8%AC-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D8%AE-%D9%88-%D9%86%D9%82%D8%B4%D9%87-%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C/

      امیدوارم براتون مفید واقع بشه.
      موفق باشید

      ********

      پاسخ
  35. خانم ملكي
    خانم ملكي گفته:

    سلام خانوم معيني ميشه در مورد چله كشي راهنمايي كنيد
    تعداد گره عرضي 300 رجشمار 40
    من 4 تا شيرازه در نظر ميگيرم
    304 تقسيم بر 40 ميكنم ميشه 7.6
    حالا به چند تا 7 تايي تقسيم كنم

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      سلام بر شما بانوی بزرگوار
      اگه شما 4عدد تار برای شیرازه سمت راست میگیرین، بنابراین 4عدد هم باید برای سمت چپ بگیرین که میشه کلا 8عدد تار برای شیرازه. اما به نظرم 4عدد خیلی کمه. پیشنهاد میکنم 8عدد تار سمت راست و 8عدد تار سمت چپ برای شیرازه در نظر بگیرین که کلا میشه 16عدد تار برای شیرازه.
      تعداد گره های عرضیتون 300عدد هستش بنابراین 300را ضربدر 2میکنید چون برای هر گره به دو تار نیاز هستش که میشه 600 عدد تار.
      بنابراین 600را با 16جمع میکنیم در کل باید 616عدد تار چله کشی انجام بدین.
      رجشمار 40یعنی در هر 7سانتی متر، 80عدد تار چله کشی انجام بدین. بنابراین 616را ضربدر 7میکنید سپس جواب را تقسیم بر 80میکنید که تقریبا میشه 54سانتی متر. یعنی عرض کار شما،54سانتی متر هستش که باید 7تا 7سانتی متری و یه دونه 5سانتی متری تقسیم بندی کنید در هر 7سانت ، 80عدد تار جای بدین.
      امیدوارم توضیحاتم براتون مفید واقع شده باشه
      موفق باشید

      پاسخ
      • خانم ملكي
        خانم ملكي گفته:

        ممنون خانم معيني عزيز
        من ي قالي بافتم خانمي ك ياد داده بود ب اين صورت بود
        ميخواستم طبق اين روش به چه صورت چله كشي كنم
        170 گره ،2جفت واسه هر طرف شيرازه در نظر ميگيريم كلا ميشه 174
        174تقسيم بر 40 ميكنيم،ببينيم در 174 گره چند تا 40 تايي داريم
        ميشه 4 تا 40 تايي ميشه 14 جفت هم ميماند
        پس ما بايد 4 تا 7 سانت داشته باشيم 14 جفت را هم بين دو طرف تقسيم مي كنيم
        3.5-7-7-7-3.5
        7-20-40-40-40-20-7

        پاسخ
        • moeini
          moeini گفته:

          درود بر شما بزرگوار
          بله با روشهای مختلفی شاید بشه. من هم براتون توضیح دادم و حساب کردم میتونید کار چله کشیتون رو شروع کنید.

          پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما بزرگوار
      رجشمار یعنی تعداد گره در هر 7 سانتی متر. به عنوان مثال: رجشمار 46 یعنی در هر 7 سانتی متر، باید 92 عدد تار چله کشی انجام بشه. چون هر گره، نیاز به دو عدد تار داره بنابراین در هر 7 سانتی متر می تونید 46 گره بزنید.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


− 5 = یک