آموزش چله کشی بر روی کوزه حجم بافی

دانلود فیلم های آموزش هنر حجم بافی بر روی کوزه از چله کشی تا بافت

سلام به علاقه مندان به یادگیری هنر حجم بافی در صنعت فرش!
امروز یک مطلب کاربردی دیگر برای شما آماده کرده ایم. در این سری فیلمها شامل چندین قسمت میشود شما را با  مطالب و فیلم ها و تصاویری از فرش های حجیم و سه بعدی  از قالی  و فرش های بسیار زیبا و واقع گرایانه که با تکنیک های مختلف و حرفه ای بافته شدن، آشنا خواهیم کرد.

به علت درخواستهای مکرر علاقه مندان به بافت قالی، فیلم های آموزش نحوه چله کشی بر روی کوزه و اشکال مختلف آماده نمودیم تا از طریق وب سایت قالی بافی بتونید دانلود بفرمایید.
شما عزیزان با تماشای این فیلم های آموزشی میتونید به راحتی در منزل یاد بگیرین که چطور روی اشکال مختلف از جمله کوزه یا گلدان رو چله کشی کنید بعد به سلیقه خودتون، روی چله ها، فرش یا گلیم ببافین.
خیلی ها اشتباهی به فرش حجمی میگن سه بعدی. لازمه در این رابطه توضیح مختصری بدم.
فرش با بافت های سه بعدی، بافتی یک تکه درابعاد کوچیک یا بزرگ برروی دارهای معمولی مستطیلی با رجشمار ومصالح مختلف هستش و همچنین گره ها بلند بافته می شه که بعد از پایان بافت، پرداخت کاران هنرمند، نقوش رو به صورت برجسته یا سه بعدی شکل می دن تا زمینه با نقوش کاملا متفاوت باشه.
اما حجم بافی، بافتی متفاوت هستش که روی داری مخصوص و یا روی اشکال مختلف، هنرمندان بافنده طوری می بافن که توی بافت، حجم به وجود میاد یعنی حفره ای ایجاد میشه که توش چیزی جای میگیره مثلا گلدان یا کوزه.

فرش با بافت های سه بعدی
فرش با بافت های سه بعدی

سوال های متعدد راجع به اینکه می توان با فیلم های آموزشی،چله کشی بر روی کوزه را یاد گرفت و بافت؟؟جواب مشخصی داره: بله! حتما می تونید. ما به همه هنر آموزانمون همین فیلم ها رو میدیم بجای کلاسهای حضوری و هزینه بر. هدف از ضبط فیلم های آموزشی، اینه که همه بتونن هنر زیبا و اصیل ایرانی بهره ببرن و به زبان ساده و کامل توضیح دادیم تا همه بتونن یاد بگیرن و ببافن. نکته مهم راجع به فیلم های آموزشی این هستش که پشتیبانی رایگان داره هر موقع مشکلی داشتین، از ما بپرسین. پکیج جامع آموزش بافت هنر حجم بافی بر روی کوزه شامل چندین قسمت به شرح زیر می باشد:

فیلم آموزش محاسبه تعداد گره ها و رجها برای تهیه نقشه

فیلم آموزش نحوه چله کشی یک طرفه

فیلم آموزش نحوه بافت زنجیره

فیلم آموزش نحوه منتقل کردن چله کشی بر روی کوزه

فیلم آموزش نحوه بافت گلیم در کف کوزه

فیلم آموزش نحوه بافت زنجیره در کف کوزه

فیلم آموزش نحوه بافت رج اول و پودکشی ضخیم و نازک

فیلم آموزش ادامه بافت و پودکشی تا دهانه کوزه

فایل پی دی اف جزوه آموزش بافت فرش حجمی روی کوزه

دوستانی که علاقه به یادگیری هنر بافت فرش حجمی دارند، کلیه آموزشها را از پایه تا حرفه ای شدن، از طریق فیلم های آموزشی دریافت می کنن.
شما بعد از آموزشتون می تونید در منزل، خودتون شروع به بافت کنید وبعد از حرفه ای شدن از این هنر اصیل، کسب درآمد داشته باشید بدون اینکه لازم باشه از منزل بیرون برید .

با استفاده از خرید پکیج آموزش هنر حجم بافی بر روی کوزه، شما با نازل ترین قیمت به بالاترین مرز آمادگی در رشته یا موضوع مورد علاقه خود خواهید رسید.موفقیت از آن شماست.

اندازه فایل: 198mb

قیمت:580000تومان

جهت دریافت فیلم ها ی آموزش چله کشی و بافت بر روی کوزه و فایل پی دی اف، روی دکمه خرید کلیک کنید.

جهت خرید این فایل  دکمه‌ی “خرید” را بزنید. بعد از پرداخت از درگاه بانک صادرات، لینک دانلود به آدرس ایمیل شما ارسال خواهد شد.

RIAL 5,800,000 – خرید

نکته خیلی مهم: حتما پس از خرید فیلم های آموزشی، به شماره ۰۹۳۰۴۶۵۵۳۰۷ (خانم معینی) در تلگرام یا واتساپ‌ یا ایتا پیام خود را ارسال نمایید پاسخگو هستیم راهنمایی می کنیم مرحله به مرحله برای بافت کوزه، چه کارهایی انجام دهید.

با تشکر از همراهی شمابزرگواران

در ادامه با ما همراه باشید بیشتر با انواع فرش های حجمی آشنا شوید.

نمونه رضایت هنرجوهای عزیزمون از فیلم های آموزشی قالی بافی و حجم بافی روی کوزه
نمونه کار هنرجوی عزیزمون که از طریق فیلم های اموزشی، کامل یاد گرفتن و چله کشی روی کوزه را به خوبی انجام دادن
نمونه ای دیگر از کار هنرجوی عزیزمون که از طریق فیلم های آموزشی، به خوبی چله کشی و بافت روی کوزه روی انجام دادن
نمونه کار چله کشی روی کوزه توسط هنرجوی عزیزمون که از طریق فیلم های آموزشی یاد دادیم
همکار عزیزمون برای کوزه می تونن طرح های زیبا و بسیار خلاقانه با قیمت مناسب آماده کنن
جهت سفارشات طراحی نقشه های شطرنجی برای فرش و گلیم با ایده های خلاقانه و ساده می تونید با خانم قاسمی در ارتباط باشید.
نمونه کار حجم بافی روی کوزه توسط هنرجوی عزیزمون

اگه برای بافت فرش روی کوزه، دنبال طرح های خوشگل هستین، در تلگرام یا واتساپ شماره 09304655307 (خانم معینی) پیام بگذارید راهنمایی انجام میشه.

همراهان گرامی ملاحظه بفرمایید با هزینه خیلی کم، تمامی مراحل بافت فرش روی کوزه را از چله کشی تا انتها آموزش می دهیم. پشتیبانی آنلاین هم داریم. فقط کوزه رو خودتون تهیه می کنید . ما در زمینه آموزش و نخ و نقشه در خدمتیم.

برای نمونه تصاویر زیر ملاحضه بفرمایید چند نمونه کار چله کشی بر روی فریم گلدان و کوزه و سطل آشغال انجام شده:

چله کشی بر روی فریم گلدان انجام گرفته و در حال بافت فرش روی آن هستند. اصطلاحا به این کار،گلدان فرش گفته می شود.
چله کشی بر روی فریم گلدان انجام گرفته و در حال بافت فرش روی آن هستند. اصطلاحا به این کار،گلدان فرش گفته می شود.
چله کشی بر روی فریم کوزه انجام گرفته و با نخ هایی بسته شده تا شکل کوزه ایجاد شود.
چله کشی بر روی فریم کوزه انجام گرفته و با نخ هایی بسته شده تا شکل کوزه ایجاد شود.
چله کشی بر روی فریم سطل آشغال انجام گرفته و روی آنرا گلیم بافته اند.
چله کشی بر روی فریم سطل آشغال انجام گرفته و روی آنرا گلیم بافته اند.
نمای داخل سطل آشغالی که چله کشی کرده و بافه گلیم روش انجام شده.
نمای داخل سطل آشغالی که چله کشی کرده و بافه گلیم روش انجام شده.
گلیم بافتن سپس بر روی دمپایی دوخت انجام گرفته.
گلیم بافتن سپس بر روی دمپایی دوخت انجام گرفته.
چله کشی بر روی کوزه سفالی
تصویری از بافت کوزه
کوزه در حال بافت
بافت قسمت گردن کوزه
بافت شیرازه قسمت دهانه کوزه
نمونه کوزه بافته شده
نمونه کوزه بافته شده
نمونه کوزه بافته شده
نمونه کوزه بافته شده

فرش ایرانی از دیرباز هنر و صنعتی بوده است که در جهان اعتبار نام ایران و مظهر فرهنگ و تاریخ غنی آن بوده است. جنبه های هنری فرش ایرانی تا آنجا پیش رفته که فرش ایرانی تنها به عنوان کف پوش تولید و عرضه نمی شود. بلکه ذوق و ابتکار هنرمندان این عرصه چارچوب ها را شکسته و فرش ایرانی را رقیبی بی همتا در عرصه هنر جهانی ساخته است تا نمونه های هنری خلق شده جهت مزیّن سازی محافل استفاده شوند. آثاری مانند تابلو فرش های ظریف ابریشمی، تابلو فرش های مرصع، چهره بافی، فرش های دو رو، زربفت و سیم بفت و در نهایت فرش های سه بعدی، شاهکارهای هنری طراحان و بافندگان کشورمان است.

فرش های ایرانی تا مدت ها با نقشهای دو بعدی و به صورت تخت بافته می شد. در طول سال های اخیر لازم بود که تغییری در ساختار یکنواخت فرش ها ایجاد شود تا همچنان فرش های ایرانی نمونه های برتر در بازار رقابت جهانی باشند. ایده سه بعدی سازی فرش در کشور ما  به یکی ازدو صورت زیر اجرا می شود:

1-      نقش فرش سه بعدی است  که معمولا برای بافت تابلو فرش ها استفاده می شود و به آن تابلو فرش “با نقش سه بعدی” می گویند.

2-      چله کشی فرش سه بعدی است که فرش حاصل از لحاظ فضایی دارای سه بعد است

هنر و نوآوری در روش اول در پیاده سازی  نقشه فرش به صورت سه بعدی است. اما در روش دوم با تغییر در ساختار هندسی چله فرش، فرشی بافته می شود که از لحاظ فضایی داری سه بعد است.

در روش دوم چند دار چله کشی هم زمان با هم ادغام می شوند و کارگاه متحدی را تشکیل می دهند و بافتده برای ایجاد الگوی سه بعدی فضایی از دارهای مختلف و در زاویه های مختلف گره ها را می زند. اصول چله کشی برای هر دار کاملا مطابق با اصول چله کشی سنتی است. منتها در این روش برای ایجاد سطوح برجسته و بعد دادن به ابعاد هندسی ساختار مطابق با طراحی فرش از دارهای مختلف که با زوایای هندسی مناسبی نسبت به هم قرار گرفته اند استفاده می شود. از ویژگی های برجسته این فرش ها می توان به یکپارچه بودن آن ها علی رغم استفاده از دارهای مختلف اشاره کرد. همچنین طرح های سه بعدی بر خلاف طرح های دو بعدی دارای همتای مشابه نیستند و هرگز نمی توان دو نمونه مشابه با هم بافت.

تابلو ابوالقاسم فردوسی که متشکل از پنج دار است که در هشت زاویه مختلف نسبت به هم قرار گرفته اند. بافت این قالی توسط یک نفر بافنده به مدت 51 ماه زمان برده است و تارها از جنس ابريشم و خامه از جنس ابريشم، کرک و از رنگ هاي گياهي است.

تابلو فرش سه بعدی سر در مسجد شاه عباس صفوی بزرگترین تابلو فرش سه بعدی بافته شده تا کنون است که عرض  آن در پایین 6 متر در تاج 3 متر و70 سانتیمتر و عمق آن به طور میانگین 1 متر و 10 سانتیمر است و دارای سی سه میلیون شصد هزار گره با رجشمار 72 است. مصالح تشکیل دهنده تار فرش ابریشم خالص است و مصالح تشکیل دهنده پود نیز کرک است. بافت این فرش توسط 14 بافنده به مدت دو سال و قیچی کاری آن 3 سال زمان برده است.

استاد محمد خوبانفر، مخترع  و بنیانگذار هنر حجم بافی و پیکر بافی در صنعت قالی بافی:

استاد محمد خوبانفر تبریزی، مخترع و بنیانگذار هنر حجم بافی و پیکر بافی در صنعت قالی
استاد محمد خوبانفر تبریزی، مخترع و بنیانگذار هنر حجم بافی و پیکر بافی در صنعت قالی

استاد محمد خوبانفر، مخترع  و بنیانگذار هنر حجم بافی و پیکر بافی در صنعت قالی بافی و دارنده گواهی ثبت اختراع در مورخه 15/11/1386 در اداره کل ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می باشد.

استاد خوبان‌فر تبریزی در بسياري از نمايشگاه‌هاي بين‌المللي و كشوري شركت كرده و كارشناسان ايراني و خارجي فرش را متحیر كرده است. وی براي انجام طرح ابتكاري خود زحمت‌هاي زيادي كشيد تا توانست پس از دو سال موفق به طراحي دار قالي  متحرک مخصوص بافت حجیم بافی و سه سال نيز براي بافت فرش حجمي وقت صرف كرد. تا اينكه در سال 1386 موفق شد اولين فرش حجمي جهان را ارایه دهد.

وي آثار متعددي در رابطه با بافت قالي حجمی دارد از جمله كوزه، گلابدان و تنگ برجسته كه استاد براي بافتن آن 11 سال وقت صرف كرده است. استاد تاكنون 5 اثر حجمي خلق كرده است كه عبارتند از: كوزه، گلاب دان، تنگ برجسته، پيكر حضرت مريم، تخت جمشيد.

كوزه: اولين اثر حجم بافي و طراحي آن از اشکال موجود در طبيعت الهام گرفته شده است. مدت بافت در حدود سه سال و تمامي كارهاي اين اثر از رنگرزي تا آهنگري و تراشكاري توسط استاد انجام گرفته است.داركشي كوزه 99 بار تكرار شده و بافت آن مانند بافت فرش‌هاي معمولي انجام گرفته است. همچنین این اثر به صورت کاملا یک پارچه، توخالی می باشد. ارتفاع كوزه 70 سانتي‌متر، محيط برجسته‌ترين قسمت آن 135 سانتیمتر و محيط نازكترين آن 50 سانتیمتر است. در بافتن كوزه از مصالح فرش‌هاي معمولي استفاده شده و 43 رنگ در آن به كاررفته است.

گلاب دان:گلابدان (دسته و لوله به کوزه اضافه شده)دومين اثر حجمي استاد است. براي بافت آن در حدود 72 بار چله‌هاي روي دار تغيير داده شده تا يكپارچه از آب درآيد. ارتفاع 53 سانتیمتر، محيط در قسمت تحتاني 39 سانتیمتر، در برجسته ترین قسمت 84 سانتیمتر و در دور گردن 84 سانتیمتر است. اشكال روي گلاب دان شامل 2 كتيبه اسليمي می باشد كه داخل آن با گل و برگ پوشيده شده است.

تنگ برجسته: تنگ برجسته(برجسته بافی به آن افزوده شده) بسيار پيچيده‌تر است و بسيار زيباتر از كوزه و گلاب‌دان بافته شده است .اين تنگ نيز مانند دو اثر قبلي يكپارچه و توخالي است و هيچگونه دوخت و دوزي روي آن انجام نشده است. بافت اين اثر هنرمندانه در حدود سه سال طول کشیده است.تمام گل های فرش هایی که برجسته بافته می شود دانه به دانه قیچی کاری شده است . در تنگ برجسته نيز هر گل به فرم خودش با قيچي كنده كاري شده است.

مجسمه حضرت مريم : مجسمه حضرت مريم اثر قابل تحسيني است كه به صورت يكپارچه و توخالي، با كنده‌كاري‌هايي كه شايد در نوع خود بي‌نظير ‌باشد بافته شده است. خوبانفر تبريزي براي بافت پيكر حضرت مريم نزديك به 5 سال وقت صرف كرده است . در اين اثر 165 سانتیمتر بلندی دارد و به ابعاد انسانی کامل می باشد.در این اثر 60 نوع رنگ به كار رفته و در بافت آن سعي شده است كهنگي و سادگي حفظ شود. براي بافت اين فرش كه از هنر و ظرافت خاصي برخوردار است، 135 بارچله كشي شده است. در اين اثر هيچكس نمي‌تواند نقطه شروع يا خواب آن را پيدا كند.اين بافته در حدود 6 کیلوگرم وزن دارد.

تخت جمشيد: پنجمين اثر استاد خوبان‌فر تبريزي فرش حجمي و برجسته‌اي با نام تخت جمشيد است . در اين اثر هنري از نقش و نگارهاي تخت جمشيد الهام گرفته و اشكال و مجسمه‌هاي حكاكي شده در ديوارها و ستون‌هاي باقي مانده در تخت جمشيد به صورت برجسته و بارنگ آميزي‌هاي ظريف و هنرمندانه بافته شده است. پرداخت و قيچي كاري و كنده كاري فرش با مهارت خاصي صورت گرفته است و هر بيننده با يك نگاه مي‌تواند نقش و نگارهاي تخت جمشيد را در آن مشاهده نمايد. بافت اين اثر در حدود سه سال طول كشيده است.

به پاس زحمات سی وسه سال تلاش در زمینه فرش، لقب “سلطان فرش” را به استاد خوبانفر داده اند.

رونمایی از حجيم‌ ترين فرش سه بعدي جهان در اصفهان:

بافت فرش سه بعدی در اصفهان
بافت فرش سه بعدی در اصفهان

حجيم‌ترين فرش سه بعدي يكپارچه جهان در یکی از مجموعه های تجاری اصفهان ، به نمايش عمومي درآمده است.

اين فرش داراي 6 متر و 20 سانتي متر ارتفاع،6 متر عرض در پايين و 3 متر عرض در تاج و ميانگين عمق يك متر و ده سانتي متر است.

همچنين اين فرش از 33 ميليون و 600 هزار گره با 83 رنگ تشكيل شده و داراي تراكمي نزديك به 11 هزار است. مالك معنوي حجيم‌ترين فرش سه بعدي يكپارچه جهان در حاشيه رونمايي از اين فرش پيرامون مراحل طراحي و اجراي آن گفت: اين فرش توسط عمراني در سال 1371 ايده پردازي و طراحي مي‌شود كه حدود يك سال و نيم اين طراحي به طول مي‌انجامد.متين لطيفي افزود: بافت اين فرش حدود 4 و نيم سال و توسط 4 نفر به صورت ثابت و 40 نفر به شكل غير ثابت و همچنين حدود يك و نيم سال قيچي كاري آن زمان مي‌برد و در نهايت سال 78 كار اين فرش به پايان مي‌رسد.

وي با اشاره به اينكه طرح اين فرش سردر مسجد امام خميني در ميدان نقش جهان است، اظهار داشت: تمام ابعاد اين اثر با مقياس يك چهارم نسبت به سردر مسجد امام خميني طراحي و ساخته شده است.

لطيفي با بيان اينكه فرش‌هاي سه بعدي ديگري نيز در جهان بافته شده، درباره تمايز اين فرش با ديگر فرش‌هاي سه بعدي جهان تصريح كرد: فرش‌هاي سه بعدي ديگري كه در كشورهاي ديگر از جمله چين بافته شده،چندپارچه هستند. اما وجه تمايز اين فرش با ديگر موردهاي مشابه، حجم بيشتر و يكپارچه بودن آن است و اين امر را مي‌توان مرهون خلاقيت طراح اين اثر دانست.وي ادامه داد: 30درصد نخ به كار رفته در اين فرش از جنس ابريشم و 70 درصد از جنس كرك است.

فرش ایرانی 7 بعدی- اصفهان:

فرش ایرانی 7 بعدی- اصفهان
فرش ایرانی 7 بعدی- اصفهان

این فرش خیلی زیباست .در واقع دو بعدی بافته شده و مسطح است. ولی دایره های ایجاد شده در ان اگر دقت کنید عمق نمایی دارد که حدودا به 6 یا 7 بعد میرسد یعنی چشم ما اونو هفت بعدی میبینه.

نمونه ای از فرش حجمی اثر هنرمند تبریزی:

فرش حجمی اثر هنرمند تبریزی
فرش حجمی اثر هنرمند تبریزی

فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی:

فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی
فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی
فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی
فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی
فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی
فرش سه بعدی، ابتکار یک تولیدی فرش دانمارکی

شرکت تولیدی فرش های دانمارکی  بنام فرش ادج با استفاده از ایده ی یک طراح جوان به نام برایان فراندسن یک گروه تشکیل داده اند تا پروژه ای مشترک ایجاد کنند. این شرکت دانمارکی که برای طرح ها و ایده های جالبش مشهور است این بار با استفاده از 250 تخته فرش و برش آنها در سایز های مختلف  طرح یکی از فرش هایش را از حالت تخت و دو بعدی خارج کرده و با قرار دادن فرش ها بر روی هم ، فرشی غیر مسطح تولید شده.

این چهره در واقع چهره خود برایان است که روی فرش ها نقش بسته است.

نخ و نقشه تابلوفرش طرح منظره سه بعدی:

نخ و نقشه تابلوفرش طرح منظره سه بعدی
نخ و نقشه تابلوفرش طرح منظره سه بعدی

نخ ونقشه این طرح منظره سه بعدی کد197یکی از فوق العاده ترین طرح هاست که نگاه هربیننده رو خیره میکنه که با رنگ بندی زیبا طراحی شده است

2 پاسخ
  1. علی
    علی گفته:

    سلام فیلم های آموزشی را دانلود کردم واقعا توضیحات خوب بود کامل متوجه شدم انشااله به زودی چله کشی روی کوزه رو شروع می کنم براتون عکس می فرستم. ممنون از وب سایت خوبتون

    پاسخ
    • moeini
      moeini گفته:

      درود بر شما بزرگوار
      ممنون که از وب سایت قالی بافی، خرید انجام دادین. ان شاءالله کمک میکنیم تا کارتون به خوبی پیش بره.
      پاینده باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


نُه − = 2